05 november, 2007

Världens godaste sås

Med gummisar har jag i helgen beträtt den första snön ute i skärgården. Redan på fredagen när jag kom ut låg det en doft av snö i luften och när jag kikade ut i morgonens grådis låg ett litet lager snö på trädäcket och slänten nedanför. Ganska snabbt smälte det undan och lämnade en slaskig sörja efter sig. Himlen var vackert blågrå och havet antog en blygrå nyans. Mot himlen avtecknade sig en liten björk med ett par gula löv som slets hit och dit av vinden. Underbart vackert i sin kärvhet.

Höst/vintermat blev hjortstek med sky. Lite lyxigt och annorlunda kött som jag bara ätit en gång förut. Lätt att göra iordning, Fredrik stod vid spisen och det blev helt fantastiskt. :-)

Överhuvudtaget är en rejäl köttbit god och samtidigt enkel helgmat som går att variera i det oändliga. Här kommer ett tips med en sås som jag verkligen kan rekommendera. Receptet har jag fått av en matglad chef. Det låg ibland många lappar med recept i min bok ett tag innan jag blev inspirerad att pröva. Jag är ingen torkad-tomat-tjej så därför kom jag mig inte för att göra den. Väl testad så är det en sås jag gärna äter. Serverad till en rejäl köttbit och potatis så behövs inget mer. Den är nämligen supergod!

Mariannes sås
4 msk soltorkade tomater
1 liten finhackad gul lök
4 dl rödvin
4 dl stark buljong
100 g osaltat smör (jag tog saltat och det blev bra)
1 kvist färsk dragon

Fräs tomater och lök, häll över buljong och vin. Reducera till knappt hälften. Innan servering tillsätts smör och finhackad dragon.

3 kommentarer:

annamaria sa...

Håller med dig angående tomaterna -jag tycker att de ger en god smak i såser, grytor, gratänger osv - men kanske inte lika goda att tugga på. Såsen låter god! Lite annorlunda kryddad.

Hanneles jul sa...

gillar bara att dricka rött vin..

lumumma sa...

Mmm, låter jättegod ... vin, tomat och lök ihop: gott.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...