09 januari, 2007

Varm om hjärtat

När jag skrev uppsats på universitetet slumpade det sig som så att jag skrev med en polsk studiekamrat. Vi lade ner mycket tid på uppsatsen och vissa perioder bodde jag mer eller mindre hemma hos henne och hennes familj. Då och då fick hon mat från sin mor i Polen (eller om hennes mamma var och hälsade på och lagade en del rätter till frysen). En av de saker som jag minns var piroger med svamp och surkål som vi åt. Jag blev alldeles varm om hjärtat när jag såg Karins inlägg på bloggen Ett öppet fönster. En av hennes elever hade lagat rätten och lämnat receptet. Receptet printades genast ut för pirogerna förknippas med en härlig, intensiv tid och jag vill minnas att jag verkligen älskade smaken av surkål och svamp. En eloge till Karin då jag tycker mycket om och beundrar hennes projekt att få eleverna, som många har utländska ursprung, att ta vara på sina hemlands mattraditioner och att därigenom skapa intresse kring undervisningen. Du kan läsa mer på bloggen Mångkulturell mat.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...