12 januari, 2007

Fisk en vanlig vardag

Att ha en matlagningsglad sambo i köket är lycka. Han plockar fram helt andra recept än jag. Att tillaga hel fisk i ugn med sås är något som jag aldrig gjort och inte heller skulle komma på att göra men det är gott att äta. Jag kokar hellre fisk i fiskgryta på spisen, gärna gädda, lax eller torsk, steker tonfisk, hälleflundra och gör sillinläggningar. Han lagar röding, forell eller laxöring. Sotare och abborre kommer också på bordet när han lagar maten.

Här är en skiss på ugnsbakad hel fisk för en vanlig vardag.
För 4 pers behövs
drygt 1 kg hel fisk typ röding

Ta av huvud, stjärt och fenor. Skölj fisken och lägg den i en ugnsfast form. Blanda matlagninsgrädde, senap, citron smaksätt med salt och peppar. Häll blandningen över fisken. Ställ den i ugnen ca 20 min i ca 200 grader.
Servera gärna bräserade grönsaker och kokt potatis till. Savoykål är delikat och vacker i färgen. Andra grönsaker som är goda att bräsera är fänkål, hel liten steklök, purjo, isbergssallad, vitkål och endiver. Bräsera i helt lite vatten och smör. Salta en aning och tillsätt eventuellt lite socker. Använd lock under bräseringen. I slutet ska vattnet ha kokt in mer eller mindre.

3 kommentarer:

Niclas sa...

Hej Kinna!

Är det inte dags att du samlar ihop mormors mat till en bok? Nu är jag ju inte någon förlagsmänniska men jag skulle vara grymt sugen på att ha "mormors mat" i kökshyllan =)

Kinna sa...

Tack för den fina komplimangen Niclas. Jag har samlat ihop allt och känner mig mycket glad över att du skulle vilja ha alstret i hyllan. Det blir kanske en bok till slut.

bendel sa...

Som du vet finns det fler som väntar på din bok:)
Avis på er träff igår. Jag är egen företagare och fick i helgen två uppdrag som ska vara färdiga imorgon, så jag fick snällt hålla mig hemma och jobba.
Vilken ära att bli länkad förresten! Det ska jag sköta.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...