30 januari, 2007

Smakrik sallad på vintern

Sallad och tomater som inte smakar något betackar jag mig för vintertid och letar ständigt andra alternativ. Eftersom jag alltid är nyfiken på vad andra gör fick jag tips om den här salladen av min kollega.

Tanten som är upphovskvinna blev 96 år och jag är imponerad av att en gammal dam gjorde en rätt som det verkligen är krut i. Salladen brukade göras på en höft fick jag höra, men när någon i släkten ville ha det nedskrivet så blev det ett recept. Ofta är ju det problemet, att det inte finns något nedskrivet. Har man missat att fråga går hemligheten i graven.

Var inte snål med rödkålen för salladen blir väldigt syrlig. Jag har gjort den några gånger, precis så som det står i beskrivningen. Sötma och syra måste balanseras.

Signes rödkålssallad
(7 pers)
¼ stort rödkålshuvud
3-4 rivna äpplen
Dressing
5 msk rödvinsvinäger
Drygt 3 tsk socker
1 ½ msk rapsolja
Salt
Vitpeppar
droppa citron

Strimla rödkålen fint. Riv äpplena med skalen på. Blanda dressingen och prova dig fram tills balansen mellan surt och sött är bra. Låt stå ett dygn. Salladen är utmärkt till viltkött eller julens skinka.


Tips! Svenska äpplen har tunnare skal än utländska och då behöver äpplena inte skalas.



Andra bloggar om: , . ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är spetskål? Vad använder man det till & är det gott?

Undrar om du kanske vet.. :)

Kinna sa...

Du kan läsa om spetskål här: odla om Vitkål. Jag använder det som vitkål samt kokar den lätt och serverar med bräckt skinka eller en skinkstuvning med ost till.

Kinna sa...

PS, det ska stå odla om spetskål och ja - det är gott.

Anonym sa...

Tack!

Jag ska rösta på dig ;)

Kristina Eriksson sa...

Jo jag såg din rödkålssallad och när du skriver sådär varmt om den blev jag lite nyfiken. Finns det rödkål så här års? Har för mig att jag tittat efter det men inte hittat det. Ska göra ett nytt försök! Ha det gott!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...