10 januari, 2007

Salt och syrligt i ljuv kombo

En bit av julskinkan låg och glodde lite småretsamt i kylen. Det verkade som om den nästan sa "Nu tryter väl fantasin och du kan inte hitta på något med mig". Den behövde genast glatt sällskap för att inte få rätt.

Nu är apelsinerna som ljuvligast och någonstans i bakhuvudet hade jag hört om att lök och apelsin var gott ihop. Helt rätt, den blev verkligen god till sältan i skinkan. Andra kombinationer med fläskkött och rökt kött blir säkert lika bra.

Apelsinsallad med rödlök och oliver
2 apelsiner
1/2 rödlök
svarta oliver (hade inga hemma och tog gröna)
Dressing
1 msk rödvinsvinäger
1 msk god olivolja
salt
peppar

Skala apelsinerna och skär i skivor. Själv föredrar jag att skära av skalen med kniv längs apelsinens kanter (börja med topp och botten). Skiva lök tunt, blanda dressing. Varva lök och apelsin i en skål. Strö över oliver och häll över dressing.

10 kommentarer:

Brazilian Linda sa...

låter gott!
jag brukar blanda typ fetaost med apelsin och svartpeppar. underbar kombination!

Qi sa...

Låter ljuvligt gott! Apelsinerna är verkligen goda nu. Äter minst en om dan och känner mig nyttig.

Karin sa...

En apelsinmarinad till tunt skivat fläskkött är inte heller dumt.

sara r sa...

jag gjorde apelsinsallad efter ett recept i mersmak och det var himla gott. det var ungefär som ditt fast utan oliver och med stött stjärnanis. ny kombo för mig men det passade bra tillsammans!

Brazilian Linda sa...

nu är du utmanad hos mig :)l

Anonym sa...

Något som också är väldigt gott är apelsin med kanel. Antingen i en sallad eller bara för sig.

Kinna sa...

Tack för alla goda tips. Jag återkommer snart igen med en apelsinsallad smaksatt med kryddnejlika.

Nässelblom & choklad sa...

Härlig sallad. Apelsiner har så frisk god smak. Du är så flitig med att laga mat, skriva och dela med dig av dina recept. Kul! Jag har inte ens kommit loss med bilder. Du skrev att du ev kunde ge mig lite tips - så nu undrar jag om du har tid att ge mig några ledtrådar vid tillfälle?

Bengt sa...

Klart jag antar utmaningen om att tänja litet på sanningen...

Hälsningar Bengt

Kinna sa...

Nässelblom och choklad, maila mig så svarar jag och tipsar om det som jag kan. Du hittar den under min profil.

Bengt jag har läst dina och fick själv den långa enkäten från Linda om bloggande. Ska göra ett försök i helgen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...