08 januari, 2007

Petit-choux-svan

Har just upptäckt att jag går i "Märthaskolan" igen och fick inte godkänt på bakverket. =) Mamma Märtha sa att smeten till petit-chouxer måste man göra många gånger för att få en känsla för hur mycket ägg det ska vara med. Svanen på bilden blev inte så fluffig som den skulle vara, alltså skulle det varit mera ägg, men eftersom jag ville visa vad som går att göra med petit-choux ligger den ändå exponerad som ett skådebröd*.

Den här eleganta läckerbiten kan göras helt sockerfri om den fylls med endast vispad grädde. Annars är en fastare
vaniljkräm eller grädde smaksatt med vaniljsocker god fyllning. Svanen passar inte bara på kaffebordet. Varför inte servera som ett läckert tillbehör till en efterrättssoppa?

Spritsa smeten tjockt till fågelkroppar och i smala S-formade längder till halsar. Då bakverken ska fyllas, klipps vingar utefter sidorna, fyllningen spritsas i och halsen sätts fast. Allt enligt min gamla kokbok.

*Skådebröd, konsulterade Jan-Öjvind Swahns bok och uttrycket kommer från vackert dekorerade bröd som låg på bordet till beskådande och kan göras av saltdeg. En typ av skåderätter var t ex grishuvud som dekorerar ett julbord.

5 kommentarer:

Brazilian Linda sa...

hej Kinna! Ja din mamma har nog rätt för jag har bar försökt göra petit-chouxer några gånger och det med olika resultat. Men jagtycker det blir bättre o bättre för var gång :)

Din svan ser god ut iaf :)

Jessica sa...

halv vaniljkräm, halv grädde blir också tokgott :).
Jag håller mig för övrigt till petit choux mix.

Sara sa...

Har du något recept på petit chou degen/smeten ?

Kinna sa...

Sara, mina länkar i texten syntes dåligt. Här har du ett recept. http://kinnasblogg.blogspot.com/2006/01/handgrepp-fr-petit-choux.html

Matblogg.se sa...

Ah! Detta är något för den käre Niclas!
Jag prövade något liknande själv, men det liknade mer en sörjig deg. Jag är Mr Baka, men mitt öde för petit-choux är mörkt. :)

Btw. La in dig (givetvis) på "Nykokt" på Matblogg.se

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...