04 januari, 2007

Nu är det dags att frossa

Du tror väl att jag fått fnatt. Ingen vill frossa efter jul utan snarare bli av med något kilo eller två. Dessutom tillhör frosseri en av de sju dödssynderna inom katolicismen och är något riktigt fult. Men jag framhärdar, att frossa i apelsiner, vitkål, rödkål och rotsaker kan väl ändå inte vara förbjudet. ;-)

Fruktsallad

De saftiga apelsinerna har jag längtat efter länge och nu stod det äntligen fruktsallad på bordet. Lite nya smaker skulle testas då jag länge haft rosenvatten och apelsinvatten i skåpet utan att komma på vad jag ska ha dem till. Fredrik undrade varför vi inte kan äta samma sak två gånger men testa måste man ju. Som en försiktig general blandade jag lite av salladen med rosenvatten från Loire. Blommande, behagliga, romantiska smaker utvecklades i munnen. Nästan lite sommar mitt i grådasket. Lite mera uttalad smak gav apelsinvattnet till salladen som jag blandade för sig i en skål. Klart annorlunda och gott. Något som jag ska använda oftare. Skulle tro att du hittar dylika smaksättare i asiatiska butiker eller hos Essensfabriken i Stockholm då ingredienserna hör hemma i det orientaliska köket.

5 kommentarer:

bendel sa...

mmm...blommande, behagliga och romatiska smaker...låter så blommande, behagligt och romatiskt

Kinna sa...

God fortsättning Bendel! Man/jag behöver lite romantik när vädret inte bjudet på det. =)

Jessica sa...

Alla orientaliska butiker har såväl rosen- och apelsinblomsvatten. Essencefabriken har också.

bendel sa...

God fortsättning! Hoppas 2007 är året då din bok kommer ut på marknaden.

Kinna sa...

Jessica, det var väl det jag trodde. Jag har bara inte undersökt saken.

Bendel - God fortsättning själv. Jag jobbar på och hoppas att någon tycker idén är bra.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...