21 januari, 2007

Frukost på tu man hand

Det snöar ute. Varför inte tända en brasa och överraska med en riktigt onyttig söndagsfrukost? Inte en nyttighet så långt ögat når. Smör, marmelad, te, färskpressad juice (okej lite halvnyttigt då) och scones. Jag har varit sugen att göra de här sconesen länge då tillagningen är i stekpanna. Ett perfekt tillagningssätt för den som inte har ugn. Framför allt tänker jag på sommarstuga och landet men visst kan man vara utan ugn i stan. Låter inte klokt men det finns. Vår killkompis tyckte inte att ugn var något han behövde när han var ungkarl (inte ugnkarl) och inredde sitt kök. Lagade kanske inte så mycket hemma utan åt ute. Med flickvän är behovet ett annat. =)

En gasugn kan också vara en anledning till att tillagning uppe på spisen känns betydligt tryggare. Att lägga tegelstenar i botten av ugnen är ett tips (som jag inte provat) för att få jämn värme. Kan med ilska minnas gasugnen i kokvrån som för det mesta gav mig ett annorlunda resultat mot det förväntade.

Snabbscones (Märtha)
(ca 10 st)
1 ½ dl mjölk
75 g margarin
1 tsk salt
1 tsk socker
ca 4 ½ dl vetemjöl
3 tsk bakpulver

Blanda mjöl, bakpulver, socker och salt. Finfördela fettet i blandningen och häll på mjölken. Arbeta ihop degen. Ta upp den på mjölat bakbord och kavla ut till ca 2 cm tjock kaka. Tag ut kakor med runt mått. Lägg kakorna i torr, ej för het stekpanna med lock över och grädda 8-10 min på varje sida i svag värme.
*Uppdaterat, scones går också att grädda i ugn på ca 200-225 grader.


Bröden är upplagda i en servett som vikts till en sk näckros.

2 kommentarer:

Lilla Blå sa...

Mmm.. Sconsen ser jättegoda ut! Måste testa nån dag!

Krokofanten sa...

Miam!!! Vad gott det ser ut!!! Det skall jag test!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...