31 januari, 2007

En rosa dröm av en älskad knöl

Vilken underber tårta som jag hittade i mormors bok. Eftersom jag aldrig sett den eller smakat den, blev det en fullständig överraskning att den blev så vacker. Lite otippade smaker med rödvin i glasyren och en väldigt fräsch citronsås till.

Alla mina smakpaneler gav tårtan mycket väl godkänt. Pappa är en av de bästa smakpanelsdeltagare jag har, men min bror Pelle är inte sämre. Sedan provade jag på några vänner för annars går godsakerna inte åt. Alla var samstämmiga, mycket fräsch god kombination. Jag behöver knappt säga att jag hade riktigt ont i magen i söndags kväll för det här var tårta nr två och innan hade vi bakat några kaffebakelser med keso, lite fina gifflar och ostfrallor också. Bakelserna testades tre gånger för att se hur de bäst skulle göras men det kommer mer om dem en annan gång.
Potatis – tårta (Mor Ebbas, Hildesborg)(16 bitar)
100 g smör
300 g socker
3 ägg
150 g kokt riven potatis
150 g sötmandel
Till pannan:
10 g smör
2 msk stötta skorpor
Glasyr
1 msk franskt vin (rött)
2 tsk citronsaft
100 g socker

Rör smör, socker och äggulor tills det är pösigt. Riv mandel samt potatis och vänd ner i smeten. Vispa vitorna till hårt skum och vänd ner. Häll massan i en väl smord och bröad form eller gjutjärnspanna på 25 cm i diameter, grädda
i 175°C omkring 30-40 min. Tårtan tas ut ur ugnen och får stå 10 min innan den stjälps upp. När den kallnat glaseras den och serveras med citronsås.

Citronsåsen räcker till många fler än 6 personer då det går åt ganska lite per person till just potatis-tårtan. Skulle kunna tänka mig ca 8-10 pers.

Citronsås
(16 pers)
1 citron
1 dl vitt vin eller apelsinsaft
3 dl vatten
4 msk socker
3 strukna tsk potatismjöl
2 äggulor
1 ½ dl vispgrädde

Riv citronen så att endast det gula skalet följer med. Pressa ur saften. Vispa alla ingredienserna utom grädden i en kastrull och sjud under stark vispning tills massan tjocknar. Ta kastrullen från värmen och vispa till såsen kallnar. Vispa grädden hårt och blanda ner den i såsen.

Andra bloggar om: , , ,

10 kommentarer:

Kristina Eriksson sa...

Kul recept! Man vill ju gärna tro att det bara är idag vi är så moderna men redan på den tiden vågade man ha rödvin i en kaka! Nu till en helt annan sak. För kanske 2 månader sedan var jag inne i Vitaby lanthandel (Österlen)och då berättade Helena att du hade precis varit där och fotat i hennes charkdisk! Hon såg mäkta stolt ut! Det är en fin affär, för mig luktar den barndom (mamma jobbade i saluhall under en period) och Frankrike. ha det gott.

Kinna sa...

Vad roligt att hon berättade det. Tänk om alla lanthandlare var så engagerade och intresserade av sina produkter. Vilka bra saker kunderna skulle kunna ha med sig hem i matkassen. Du kan läsa om Vitaby här

Qi sa...

Låter jättegott!

Ler åt ingrediensen 1 msk franskt vin...

Viktoria Schiöler sa...

Vilket spännande recept - och en så otroligt vacker bild! Jag skulle ge en hundring för en bit av den där kakan just nu...

Nässelblom & choklad sa...

Kakan är verkligen vacker. Det är verkligen spännande med äldre recept. Kul att du delar med dig av dem!

bendel sa...

Vill laga kakan genast!
Vad är det för löv i såsen?

Kinna sa...

Bendel, det är pelargon som är ätbar (men jag skulle nog inte äta just lövet). =)

Viktoria Schiöler sa...

Supersmaskig kaka - nu har jag gjort den! Den blev väldigt saftig och fin, fast jag hoppar nog över den fina glaseringen nästa gång; den behövdes nästan inte.

Kinna sa...

Viktoria - vad roligt att den blev bra. Kul att du varierar receptet och att du tycker den blir bra utan glasyr. Jag hoppas du provat såsen också för den är verkligen något exgtra. kram

Recept scones bakning cheesecakes cupcakes choklad bröd bakrecept sa...

Ser verkligen gott ut! Får prövas på här i hemmet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...