19 januari, 2007

Drinktilltugg

Veckan har gått fort, alldeles för fort. Bilderna ligger i kameran och recepten i huvudet. Alltså kommer bara här ett kort, kort tips för fredagkvällen.

Drinktilltugg tycker jag är kul i väntan på maten, bara man äter måttligt. Lisa matälskaren, skrev för någon vecka sedan i SvD om att konservburkar kan vara väldigt användbara vilket jag verkligen håller med om. En favorit som jag tar fram då och då (förutom hela tomater som jag använder ofta) är champinjonkräm. Den står lite dold på konservhyllan i affären så man får leta lite. Champinjonkräm är gott till rödspätta, pasta och bruschetta. Bruschettan blir ett aningen fult drinktilltugg till utseendet, men smaken är gudomlig och len. Poppa till det med ett vackert kryddblad eller en cocktailtomat så är du hemma.

Det är mycket i en burk och krämen går bra att frysa.*

Bruschetta med champinjonkräm
vitt bröd i tunna skivor, t ex baguette, ciabatta
champinjonkräm
creme fraiche, philadelphiaost, chèvre eller dy
Blanda en del champinjonkräm med ost eller creme fraiche till en smidig massa. Bred ut på bröden och lägg dem på en plåt. Gratinera i ugn på 250 grader tills de fått färg. Servera ljumna.


*Uppdaterat med bild och text.

6 kommentarer:

Xtian sa...

när man bodde i USA ("man" är alltså jag) så var det en hel del som köpte Campbells mushroom soup och använde som kräm till allehanda rätter. Kan det funka måmtro? Ja, om man nu bor i en stadsdel där champinjonkrämen lyser med sin frånvaro på hyllorna

/FastFoodLovers - gillar snittar

Xtian sa...

"måntro" skall det vara. Fredagar = felstavningsdagar. Sorry

Kinna sa...

Har ingen större erfarenhet nu på senare år av Campells soppa. Är krämen i soppburken fast i konsistensen? Känns lite vanskligt. Jag tycker du ska leta en gång till i hyllan för det fick jag göra häromdagen på min ICA. Den var väl dold. =)

Karin sa...

Soppa på påse eller soppa på burk. Det påminner mig om en middag jag blev bjuden på i vårt västra grannland: Fiskgratäng gjord på torsk och räksoppa.

Jessica sa...

I USA tar man färdiga saker till höger och vänster och blandar färdiga saker. Men jag skulle stå över och vänta tills man kan köpa på sig ett gäng.
Jag har ett gäng kompisar i USA och när vi utbyter recept så får jag ofta såna som använder halvfabrikat så det står härliga till. Då får man mejla tillbaka och säga att okej, what's this typ?

Jag gillar kronärtskockor på burk. Min mage gillar inget färdigt med vanlig mjölk i nu så inga cremer som jag inte själv har gjort.

Kinna sa...

Jessica, champinjonkräm kan du göra själv genom att mixa färska champinjoner och en aning vispgrädde. Det fungerar utmärkt, men jag använder den här typen av kräm när tiden är knapp. Som regel är det inga halvfabrikat i mitt kök utan allt görs från scratch.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...