25 januari, 2007

Usch för frukt

Tjugondag knut var det julgransplundring dvs julen städades bort. Allt försvann i en rasande fart. Julgranen hivades ut genom fönstret och släpades till närmsta julgranshög. Alla småprylar sveptes in i silkepapper och gick i ide 11 månader framåt. Allt som allt tog det dryga timmen och inte mer vilket var skönt.

Julgransplundring var lite av ett trauma för mig som barn. Byns julgransplundring hölls i Folkets Hus, en synnerligen dragig, omysig lokal med nötta kortmattor, liten scen och vävstolar i källaren. Det blev inte bättre av att jag inte gillade allmänna lekar som att dansa kring granen. Gillar inte att dansa kring midsommarstången för den delen heller. Vägrar i det längsta fast jag vuxit ur barnskorna.

Sedan tyckte jag det var högst märkligt och en stor besvikelse att godispåsen, som delades ut när man gick, till största delen bestod av en apelsin, klementin eller i värsta fall ett äpple. Usch för frukt! Godis och läsk i mängder var sällsynt före den tid smågodiset lanserades, så när jag kikade ner i påsen var det alltid för lite sega råttor, gelehallon och lakrits. Som vuxen har jag tänkt om, lärt mig äta och uppskatta mat på ett helt annat sätt. Sällan är det smågodis e dy i matkorgen som bärs hem.


För att knyta an till minnena gjorde jag den här salladen som är ett typiskt tidsdokument från 70-talet. Eftersom jag skippar smågodis tycker jag inte det gör något att det är socker i.
Sockret går säkert att byta ut till sötningsmedel för den som önskar. Om salladen får dra kommer kryddnejlikesmaken verkligen fram. God till fläskkött t ex en kotlett då den är härligt syrlig.

Apelsinsallad
4 apelsiner
1 ½ dl vatten
2 msk vinäger
4 msk socker
10 nejlikor

Apelsinerna skalas, skäres i skivor och lägges i en skål. Till lagen kokas alla ingredienserna upp. Den får kallna och hälles sedan över. Salladen får mer smak om den får stå och dra några timmar.

1 kommentar:

Jessica sa...

Det är konstigt vad man minns är det inte? Godis och tecknade filmer som bristvara medan mina systerdöttrar nu ser tecknade filmer varje dag och har godishungrande föräldrar. Jag kan inte ståta med att jag är som Renée Voltaire som hellre vill ha en fräsch sallad än julskinka på julbordet i termer av något gott men grekisk yoghurt och marinerade hallon som en swirl eller en syllabub. Om det kniper kan jag tugga i mig en konservburk longan eller lycheer.

När jag har fått upp aptiten igen ska jag göra löksås - blev påmind nedan. Men jag ska äta jägarbacon istället för fläsk.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...