14 december, 2006

Runda Citronpepparkakor från Stadsmissionen

Det här receptet kom i min hand genom ett reklamutskick från Stockholms Stadsmission. Till jul brukar jag skänka pengar till dem så det är klart att jag läste det. Det innehöll också diverse recept. Blev genast nyfiken då pappa länge efterlyst en pepparkaka som var smaksatt med cedroolja. Nu är det här min ständiga julfavorit. Kombon cedroolja och ingefära är oslagbar. Burken är från Myrorna, ett riktigt fynd, den är så vacker på kökshyllan och jag blir glad när jag ser den.

Runda Citronpepparkakor
(ca 170 st)
225 g margarin
6 dl socker
2 ½ dl sirap
1 ½ tsk cedroolja med citronsmak
2 ½ dl grädde
15 dl vetemjöl
2 msk bikarbonat
½ msk ingefära

Blanda margarin, socker, sirap, olja och grädde i hushållsassistenten. Blanda sedan vetemjöl, bikarbonat och ingefära för sig. Rör nu ihop allt och låt det stå i kylskåp över natten. Gör kulor ca 2 ½ cm i diameter. Lägg 20 kulor på ett bakplåtspapper på en normalstor plåt. Grädda mitt i ungen i 175°C i ca 10-15 min. Kakorna ska vara vackert gyllenbruna och börja sjunka ihop en aning, då är de klara.

Tips! Gör kulorna små för kakorna flyter ut. Det är en stor sats som räcker till många därför kan man med fördel börja med en halv sats.

2 kommentarer:

Caroline sa...

Jag ska prova dessa, måste bara hitta oljan!

Kinna sa...

Den finns i vanliga livsmedelsaffärer. Flaskan ser ut som hushållsfärgflaskorna.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...