17 december, 2006

Lyckas med julskinkan och griljering

Att göra sin egen julskinka i ugnen är enkelt och det jag själv tycker blir allra bäst. Elektrisk ugnstermometer och anvisningen på förpackningen brukar fungera. Lägg skinkan på långpanna (med eller utan galler under). Det blir lite mindre spad än när den kokas i större gryta på spisen, men får en mycket god smak. Spadet sparas och späds sedan med vatten för att bli lagom starkt till dopp i grytan.

När skinkan är klar ska svålen avlägsnas. Vänta inte tills den kallnat för då följer även en del av fettet med som ska sitta kvar. Skinkan ser inte klok ut om allt fett är borta. Lita på mig för jag har redan prövat och gör inte om det. När svålen är borttagen griljeras skinkan. Du ser ett förslag nedan. En stark rekommendation är också att skära upp skinkan med skärmaskin. Skivorna blir godare när de är tunna tycker jag.

Till min elektriska termometer finns följande anvisningar

Innertemperatur
70°C

Ugnstemperatur
125°C utan folie
175°C med folie
tar ca 1-2 timmar

vid kokning
85-85 i vattnet
tar ca 3/4-1 1/4 timme

Griljering av julskinkan
Till 2 färdigkokta/bakade julskinkor
1 ½ dl svensk senap (söt)
¾ dl socker
1 ägg plus 1 äggula
Skorpsmulor

Blanda senap, socker och ägg. Är griljeringen lös i konsistensen tillsätts lite skorpsmulor i blandningen. Bred över skinkan på den feta delen. Strö på skorpsmulorna.Ställ skinkan långt ner i ugnen med värme på över ca 225°C i ca 15 min eller tills den fått färg. Då torkar griljeringen till, när ägget koagulerar.

6 kommentarer:

Pernilla sa...

Lite off topic, men medan jag och mamma gjorde vår årliga sats julkorv (värmlandskorv) började vi diskutera hur hårt korven ska stoppas.

Vi har lärt oss av min mormor att fjälstren bara ska fyllas så att korvarna är platta när de är råa. Ett evinnerligt tillplattande av korvar pågår alltså under stoppningen. Skälet till detta var enligt mormor att korvarna annars blir för hårda och eller spricker.

Hade mormor rätt?

Kinna sa...

Pernilla, det är kul att svara även om det är off topic.

Det beror nog på vilken typ av korv man gör. Är värmlandskorv en kokkorv? I östergötland kallas den för fläskkorv. I så fall ska den vara som din mormor sa. Den expanderar i kokvattnet. Ska den däremot rökas som den vi gjorde, då stoppade vi den hårt för den krymper. I båda fallen prickar vi korven med nål för att få ut eventuella luftbubblor.

Hoppas din korv blev bra!

Pernilla sa...

Tack för svaret!
Värmlandskorven är en kokkorv gjord på lika delar nöt, gris, potatis och en halv del lök. Jag ska hälsa mamma att mormor hade rätt. :-)

(Jag började grunna på frågan eftersom jag kom fram till att jag inte sett några andra råa korvar som är lika löst (?) stoppade som våra...)

Anonym sa...

Jag laddar inför "skinkbaket" dan före dopparedagen ... men när jag ser bilderna undrar jag hur jag ska kunna hålla mig till dess ... :-)

Mvh/
Veronica

Kinna sa...

Måste man hålla sig? Vi gjorde de här skinkorna och bjöd vänner på glögg med jultilltugg.

Anonym sa...

Nej, det har du rätt i - inte behöver man vänta. Vi får väl se hur många skinkor man tillagat när julen börjar ta slut :-)

Mvh/
Veronica

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...