06 december, 2006

Kladdkaka med härligt seg konsistens

Kladdkakan härrör från gymnasietiden då jag fick receptet av Susanne, min klasskamrat. Den är urenkel att göra och väldigt god, då saltet ger extra smak. Eftersom bakpulver inte ingår är resultatet en ganska låg och kladdig kaka inuti med seg yta utanpå. Med andra ord en våt dröm för chokladälskare. Smöra och bröa formen noga annars sätter den sig fast rejält i botten.

Kladdkaka med kolasmak
2 ägg
3 dl socker
2 ½ tsk vaniljsocker
4 msk kakaopulver
½ tsk salt (knappt)
1 ½ dl vetemjöl
1 dl smält smör (100 g)

Rör ihop ägg och socker. Blanda i övriga ingredienser. Smeten ska inte vispas utan endast röras ihop. Lägg den i en väl smord och bröad ringform. Grädda i 175°C i 35-40 min.

38 kommentarer:

Xtian sa...

Men du...! Den där måste jag bara göra. Choklad, seg och kladdig - tre ledord i mitt liv.

Tack än en gång för att du finns!

Kinna sa...

Xtian - godisgris där. Den är jättesmarrig. =)

Pernilla sa...

Jag brukar klippa till ett bakplåtspapper och lägga i botten efter att jag smort mina bakformar, sen bröar jag kanterna om det behövs. Funkar jättebra!

Kinna sa...

Vilket bra tips Pernilla. Du verkar vara en riktig bakexpert. Jag måste testa med en gång. =)

Oskar sa...

-> Kinna: Tack för att du kikade in på min blogg. Karelska piroger var en bra idé. Ska se vad jag kan göra.

Jessica sa...

Kinna,
Har du boken Kladdkakor av Maria Öhrn? Den är väldigt trevlig. Jag förbannar bittert varje gång jag tittar i den att jag kommer från en släkt med en hel jäkla massa allergiker ;), särskilt då nötallergiker.

Kinna sa...

Jessica, tack för tipset om bok. Den har jag inte. Ska jag vara ärlig så är jag kanske mycket mer en mandel och nötfanatiker än choklad fantast. Har ytterligare en jättegod chokladkaka som jag tänkt göra till nästa sommar med strödda ringblommor över.

Oskar, jag kommer att hålla utkik efter pirogerna. Verkligen goda och helt i min smak.

Pernilla sa...

Tack för komplimangen, Kinna, men någon expert är jag inte, bara väldigt road av att baka.

Är ju inte utbildad inom matlagning/bageri eller så... Jag är maskiningenjör och verksam inom läkemedelsindustrin.

vickan sa...

Kladdkaka är verkligen kanon. Funkar alltid! Och ju kladdigare ju bättre. I bland brukar jag krossa lite mörk choklad och ha i mitt recept ( som är ganska snarlikt detta, men jag brukar ha ännu mer kakao i) och det ger lite härligt krisp i!

Lagers tabberas sa...

Jag sklrev all mat i industrifackens månadsmagasin Dagens Arbete under sex år, tror jag att det blev innan jag slutade förra året. Och detta kanske ska skrivas under rubriken "Blunders" för i ett recept på kladdkaka - för övrigt samma som Christer Lingström serverar på julbordets desserbuffé så "glömde" jag skriva att kakan ska kallna innan den skärs upp - det gjorde inte folk då följdaktligen varbpå redaktionen dagen efter att tidningen kommit ut fick motta ett femtiotal telefonpåringningar från folk som hade kladdkaka flytande över hela kaffebordet.
Kallnad blir den härligt krämigt god, så det så. Alltså var inte rädd för att bli övertydlig har jag förstått.

Jessica sa...

Jag skrev nån gång om hur man gör dulce de leche på enklast tänkbara sätt, man kokar en burk kondenserad mjölk, alltså i burken.
Jag skrev det på bloggen och inkluderade samtidigt en brasklapp om att alla tillverkare av kondenserad mjölk inte rekommenderar att man kokar burkar och att inte heller jag tänkte stå för renoveringskostnaderna om nu en burk mot all förmodan fick för sig att explodera eller nåt och sprida het kolasås överallt (och gud förbjude orsaka brännskador på eventuella människor i köket), så tydlighet ska det vara.

Anonym sa...

den var ärligt talat inget vidare, proportionerna var inte så bra, jag har gjort många olika

Kinna sa...

Anonym - du får gärna skriva ditt namn. Tack för din synpunkt. Tråkigt att du inte tyckte om den.

mandelin sa...

super bra recept! har provat så många olika recept och aldrig lyckats få till den där sega konsistensen, det blir alltid mer likt en chokladkaka än en kladdkaka. Men denna gång gick det!

kolla gärna in min blogg, http://mandelin.blogg.se

Linda sa...

Verkar jättegott. ska börja baka den på en gång. tack för receptet :) /Linda

Julia sa...

Den blir superfin och jättegod även med glutenfri mix! Toppenbra!

Bakning är min delikatess på recept sa...

Verkar inte som ett dumt recept, får man nog prova. Chokladkaka är alltid göttans.
Du borde även testa detta recept, Chokladkaka med espressomousse recept

Fin blogg förresten :)

Kinna sa...

Bakning...tips till dig är att man kan blanda ner 1 msk lavendelblommor. Det blir härlig smak med chokladen och sältan. =)

Norma sa...

Hej Kinna...har gjort kladdkakan och den har stått en stund..smakade på den precis...måste bara säga har typ testat alla recept men den här!!! Så ska en kladdkaka smaka enligt mig =)den är god hela vägen inte bara längst in..tack för receptet

Norma

Kinna sa...

Tack Norma! prova gärna med lavendelblommor också. Det är häftig smak på den. Tror att saltet i kakan ger det där lilla extra.

Fia sa...

Underbart! Den blev sådär seg och god som jag älskar, mumms!

SËLINA sa...

wow! första gången jag lyckas med en kladdkaka! tack så mycket för receptet! :)

Anonym sa...

min kaka är i ugnen nu, hoppas den blir bra!
:)
tack för receptet

CAKirre sa...

Kakan blev jättegod, även som gluten- och mjölkfri, men den var genomgräddad redan efter 30 min och då har jag ändå en väldigt trött ugn. Är du säker på att tiden du skrivit ut är den rätta?

Kinna sa...

CAKirre - ja tiden är den rätta. Jag gör kakan rätt ofta. Däremot om jag har gjort kakan utbredd på en långpanna har det varit kortare tid. Tror du att det kanske är så att du kan använda en mindre form och få kakan högre och därmed att den tar längre tid att grädda. Jag vet annars inte hur jag ska hjälpa dig.

Mia 17 sa...

Den lät jätte smaskig , så nu står den i ugnen så om 35 minuter får jag förhoppningsvis njuta :) / Miia 17 år :)

Kinna sa...

Underbart Mia! Om du tycker det är kul så får du gärna dela med dig av hur den ser ut på Facebook. Det var någon som gjorde det genom att ladda upp bilder på brödet hon gjort och taggade min fanpage Grandma's food så att de som är fans kunde se vad hon gjort. =)

elin sa...

Nu ska här bakas. Jag har aldrig under mitt 18 åriga liv lyckas med en kladdkaka..så nu blir det upp till bevis. haha.

Everlasting sa...

Fantastisk! Så underbart perfekt! Så pass perfekt att jag skrev om det på min blogg, efter det att jag lyckats slita mig och min man från kakan.

Kinna sa...

Tack för blogginlägg. Vad kul att det blev så bra!! Trevlig helg!

Julia sa...

CAKirre:
Det kanske är det glutenfria mjölet som gör det. jag tycker alltid att jag får korta gräddningstiden. Min är också klar efter 30 min.

Kinna Jonsson sa...

Julia - tack för bra information om att den även går att baka med glutenfritt mjöl och att det då är kortare gräddningstid.

Anonym sa...

än så länge har jag bara smakat smeten, men mmmmmmm!
om ca35 min är jag i chokladhimmelen!
jag hade i lite kaffe också.
när jag var liten hade vi ett recept där kladdkakan blev seg och god,men det blev utslitet ganska fort och försvann.
nu har jag letat förgäves efter en liknande kaka, hoppas detta är den jag letat efter...

Kinna Jonsson sa...

Tack för härligt tips om kaffe i smeten. Något för mig att testa nästa gång. Det finns flera kladdkakevarianter här på bloggen. Kika här: http://kinnasblogg.blogspot.com/2010/11/4-tips-om-kladdkaka-med-seg-konsistens.html

Anonym sa...

Perfekt seghet, precis som jag vill ha! Blev såååå glad när jag lyckades. Och det är viktigt att bara röra, inte vispa. Tack för ett toppenrecept! /Frida

tildaf sa...

Mitt försök i en vanlig springform blev också genomgräddad på 30 minuter. Men smaken var god. Idag ska jag göra dubbel sats så den blir sådär hög som på café. Då lär den bli riktigt kladdig också. :)

AvantiLouice | Foto sa...

Den absolut bästa kladdkakan jag lyckats med. Härligt perfekt seg! Tack så mycket!!

Kinna Jonsson sa...

Vad roligt AvantiLouice att det blev bra!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...