05 december, 2006

Hästskon en lyckobringare

Kakan kom till vårt hem under 60-talet och jag gillar formen av hästskon mycket. För mig är det en julkaka. Just den här, men även många andra, bakades under december. Hur mamma hann förstår jag inte men många fina bakverk, ett julfejat hus, fyra hela och rena barn samt heltidsjobb utanför gården gällde. Pappa for fram och tillbaka som en skottspole, först som lärare sedan för att sitta med i olika styrelser. Att hålla föredrag och vara engagerade i bonderörelsen gjorde båda föräldrarna jämt. Hur de hann med oss barn är ett under men det var säkert därför vi var tvungna att hjälpa till en hel del. Ett sätt att umgås på landet och det skapade samhörighet och, nu i efterhand förstår jag, ett mått av lycka. Fast inte kan jag säga att jag var så lycklig över att köra halm, plocka massor av jordgubbar eller rensa ogräs i ett oändligt trädgårdsland.

Hästskon är en mycket gammal symbol för lycka. Som lyckobringare till gården hängdes den i ett rött sidenband över halldörren. Upp och ner för säkerhets skull för att lyckan inte skulle rinna ut.

H
ästskor (Judith)
(ca 60 st)
2 dl hasselnötkärnor
4 ½ dl vetemjöl
1 dl socker
200 g margarin
1 ägg
50 g mörk blockchoklad

Mal och blanda nötkärnor med mjölet, sockret, finfördela fettet i blandningen. Tillsätt ägget och arbeta ihop degen. Rulla ut till smala längder. Skär i 10 cm långa bitar och forma dem till hästskor. Lägg ut på bakplåtspapper. Grädda ljusbruna i 160-170°C ca 8 minuter. Smält blockchokladen i vattenbad på spisen. Doppa ändarna på hästskorna i chokladen och låt torka på ett smörpapper.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Dom såg verkligen goda ut dina kakor. Jag är också i "kakbakartagen" och har just avslutat gräddning av en tredubbel sats knäckiga Jämtlandskakor.
Men vem vet? Imorgon kanske jag svänger ihop Judiths hästskor ...

Ha det gott!
/Veronica

Jessica sa...

Jäkla hasselnötter ;), annars hade jag provat... Å andra sidan bakade min mamma dom alltid med några andra kryddor... hmm, ska forska lite.

Kinna sa...

Ser fram emot att få höra hur det gick både med Judiths och med kryddor.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...