07 november, 2006

Saftig sallad

Det enkla är ofta det goda för mig när det gäller mat. Enkla salladen i lunchlådan på hösten är riven morot och rivet äpple. Fort ska det gå. Någon minut att skala moroten. Äpplet rivs med skalet på för mer fibrer till magen. Dressingen är rapsolja, osötad fransk senap, vinäger en gnutta vitlök samt salt och socker. Eventuellt lite honung. Saftig och c-vitaminrik fibersallad. Oljan hjälper till att ta upp vitaminer i moroten. Rätta mig om jag har fel, för det är ett tag sedan jag läste på näringsläran, men visst är det karoten som är förstadiet till fettlösliga A-vitaminet?

10 kommentarer:

Angélica sa...

En liten fråga, hur mår man lussebullarna snygga? Vill inte ha: http://www.sweden.se/upload/Sweden_se/english/articles/SI/images/Lucia/Lussebullar_helspalt.jpg utan: http://viktig.org/wp-content/th_light_lussebullar_222.jpg Så man ser ?formen?

Kinna sa...

Angélica, det är länge sen jag gjorde lussebullar för jag tycker det är svårt att få dem saftiga. När jag ser de som du inte vill ha tror jag kanske att du skulle kunna rulla längderna mycket tunnare eftersom de jäser en hel del. Lite mera färg kan de också få om du sätter dem högre upp i ugnen. Lägg dem inte så tätt på plåten så att de jäser ihop (något som jag själv också av misstag gör då och då). lycka till! (PS jag blev så glad över frågan DS)

Pernilla sa...

Åh, saffransbullar är lite av min specialitet -- måste kommentera kommmentarerna. :-)

För att få saftiga lussebullar:
1)Använd mycket smör , ungefär dubbelt så mycket som i en deg till kanelbullar.
2)Låt degen vara rätt kladdig, dvs håll igen på mjölet. Det myckna fettet gör att bullarna med lite teknik går att baka ut ändå, efter jäsningen. Visar sig degen vara för kladdig efter jäsningen går det att baka in mer mjöl då.

För att få snygg form på bullarna gäller, precis som Kinna säger att rulla längderna tunna och att grädda dem i övre delen av ugnen på ca 225 grader (ugn utan varmluft). Och glöm inte att pensla dem med ägg.

Angélica sa...

Kinna: Tack så mycket! Får dem jämt till en enda stor boll typ. :)

Pernilla: Brukar använda kesella, gör att dem håller sig saftiga. Har du provat det? Tack för svaret! På torsdag blir det upp till bevis - ska baka åt en hel musikalensemble.

Pernilla sa...

Jodå, jag har testat kesella men jag tyckte inte om resultatet eftersom jag tyckte att bullarna smakade för syrligt av kesellan. En smaksak, jag vet. Min inställning är att inte hålla på och försöka göra fikabröd magrare eller mindre sött eftersom jag bakar och äter det så sällan att jag då vill ha "äkta vara". Mat som jag äter till vardags försöker jag däremot hålla ner fett och socker i.

Jag ska inte avslöja hur mycket onyttigt den saffransbullekaka jag brukar baka till mina kolleger en gång om året innehåller - eller ska jag det? ;-)

Kinna sa...

Pernilla, jag håller med dig om att inte göra det smalare utan äta mera sällan. Det är så sant att degen ska vara riktigt lös, men det är lite svårare att hantera. Jag försöker aldrig med kesella heller, vill ha äkta vara. Du får gärna tipsa om din lussebulle. Kan kanske vara lite av den som jag är uppvuxen med, extra smör, kardemumma, russin, suckat och apelsinskal. Den blir saftig och jättegod.

Angelica - lycka till med lussebaket!

Pernilla sa...

Saffransbullekakan är något slags egen komposition som dock inspirerats av en saffranslängd jag blev bjuden på i en gammal pojkväns hem. Den görs på saffransdeg (mycket smör som sagt) som kavlas ut och smöras samt beströs med hackade dadlar, hackade fikon, russin och riven mandelmassa. Sen rullas degen ihop (jfr kanelbullar) och skärs i 2-4 cm tjocka skivor som ställs på högkant i en rund slät form, trycks till litegrann och får jäsa. Sen penslas kakorna och pärlsockras innan de gräddas.

Jag bakar bara denna kaka en gång per år (fast då gör jag många), under advent, men mina kolleger kan efterlysa den mitt i sommaren... Det tar jag som beröm.

(Den stora fettmängden gör den lösa saffransdegen lättare att hantera än mager lös deg, tycker i alla fall jag. Fettet smörjer och gör hanteringen smidigare.)

Kinna sa...

Pernilla, det här låter jättegott. Vet du att mamma säljer saffransbröd på torget (Bondens egen marknad) i Linköping. Saffranbrödet brukar vara det som går fortast. Folk brukar vänta på henne när hon kommer. =O)

Pernilla sa...

Nej, det visste jag inte, men det är klart att saffransbrödet går åt fortast -- saffransbröd är ju bland det godaste som finns. Och att vänta ända till november/december på att att avnjuta det gör njutningen ännu större. :-)

Bakrecept sa...

Mm ser gott ut. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...