08 november, 2006

Lammgryta

Lamm behöver inte smaka kofta. Viktigt är bara att fettet som är smakbärare skärs bort. Det sägs att lamm som betar nära havet smakar saltstänkt.

Receptet är riktigt smalt så en god äppelkaka med vaniljsås kan du gott unna dig.

Lammgryta (Märthas)
(4 pers)
Ca 1 kg lammkött (med ben)
1 msk margarin
1-2 tsk salt
2 krm svartpeppar
3-4 gula lökar
vitlök
1 lagerblad
1 burk hela tomater
djupfrysta ärter eller haricots verts
ett par potatisar
citronsaft

Skär köttet från benen, skär bort synligt fett och dela köttet i små bitar. Bryn det i margarin i en gryta. Lägg också i benen. Strö på salt och peppar. Skala potatisen och skär den i tärningar och lägg i den tillsammans med löken som skalats och skurits i tunna skivor. Lägg i lagerblad och dela tomaterna och häll i dem tillsammans med spadet. Pressa i vitlöken. Sjud under lock ca 45 min. Ta bort benen. Häll i de frysta grönsakerna och koka dem mjuka. Smaka eventuellt av med lite pressad citronsaft. Servera med kokt potatis.


Jag vägrar att vara med på bild. Titta vad jag springer fort!

7 kommentarer:

Angélica sa...

Jag med lussebullarna :) Skulle precis ställa mig och börja baka, då jag inser att jag inte har något bakplåtspapper. Kan man använda ugnsfolie isället?

Pernilla sa...

Smörj och mjöla plåten i stället. Lite mer disk, men ingen fastbränd folie.

Lycka till med lussebullarna.
/Lussbullefantomen Pernilla

Kinna sa...

Toppenbra att du svarade Pernilla!
Lycka till Angelica!Du går rapportera hur det gick. =)

Angélica sa...

Jag började olja in plåtarna för att sedan mjöla dem.. då jag inser att 6 dl inte räcker till en sats till (17 dl) och till att mjöla plåtarna. Så jag for iväg till affären där jag köpte mjöl OCH bakplåtspapper. Så jag provade aldrig olja + mjöl men lussebullarna blev SUPERGODA :D Hade i lite mer smör än vanligt sen 2,5 dl kesella. Tack för svaren och trevlig helg!

Kinna sa...

Vad kul att de blev bra!

Bakrecept kakor bullar recept scones bakverk sa...

Låter inte som ett dumt recept det. Får jag pröva på här i hemmet!
Fin blogg du har förresten, Kram!
Lussebullar / lussekatter recept

Kinna sa...

Tack bakrecept. Tips om lammgrytan är att vara noga med att ta bort fett för det ger smak som inte är alltför angenäm för alla.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...