23 november, 2006

Julkänsla redan i november

Det känns nästan lite konstigt att gå på julmarknad redan i mitten av november men jag hade förmånen att träffa flera utställare från marknaden då de bodde hos oss på Klefstad. Självklart var vi intresserade av att åka till Ekenäs slott och se vad de sålde. Marknaden var uppdelad i en stor hantverksdel och en stor matbod med allehanda delikatesser.
Med mig hem hade jag god whisky korv, en mini liten visp i sk luffararbete, dekorerade smörknivar med tomtar, persillade, citronhonung, underbara grenljus, ett större halmhjärta till ytterdörren, en fin mandel och russinskål med tomtar samt lite läcker påskkeramik. Jag smakade även god slottsglögg, pressylta samt Tistronmarmelad med knäckebröd. Hantverkarna gjorde sina alster själva eller använde egna recept vilket kändes extra spännande då jag själv tycker det är kul att tillverka och vet vilket arbete som ligger bakom.

Flera jular när jag var liten gjorde vi mycket julprydnadssaker i halm, metallfärgade papper, silkepapper och vanligt tjockt vitt papper. Skinkgaffeln ska alltid dekoreras med klippt vitt och rött silkepapper, snygga vita stjärnor (som kan köpas på hemslöjden) viks alltid till jul och sparas från år till år men halmsaker kan jag inte säga blev så bra för det krävs övning. Då köper jag gärna något halmarbete och har en liten samling handgjorda tomtar som växer varje år. Mina kamrater gick en gång en halmbockskurs och blötlade halmen i badkaret innan den skulle fomas. Inte riktigt min grej. Jag håller mig till sillinläggningar, bakat, egen korv och skinkpinnedekor för det blir bäst resultat.

Marknaden och flera av de utställare jag besökte kommer till Taxinge slott i helgen, där det verkar vara med något flera matutställaren, än i Hovstallarna i Stockholm där de är den första advent. Marknaden finns på flera ställen i landet samtidigt och du kan kika här på Svenska slottsmässor om du vill ha mer info. Själv njöt jag i fulla drag av att dofta in julen och mysa lite i förväg.

7 kommentarer:

Ilva sa...

Ja man kan ju inte göra ALLT! Min mamma var sån men jag bara orkar inte. Dessutom så är det ju annorlunda härnere...

Clivia sa...

vad mysigt med julmarknad, jag tror jag ska gå på en på Torekällberget nästa helg om jag orkar. Delar din uppfattning om halmslöjd, det är alldeles för lång startsträcka! (Men det är väldigt vackert) Bättre att sätta en gryta på spisen eller sax i papper eller tyg och skapa direkt...

Brazilian Linda sa...

Låter jättemysigt att gå på julmarknad! Härligt!

Undrar om det kommer bli någon julmarknad här, vore skoj.

Kinna sa...

Det brukar finnas fantastiska julmarknader utomlands men sällan så genuina i Sverige. Tänker på t ex Salzburgs julmarknad som vra helt underbar, Christkindl markt. Något som jag skulle vilja besöka igen.

karin sa...

Jag testade halmslöjd en gång i tiden och Clivias beskrivning av lång startsträcka är mycket talande och jag är annars en sån människa som gärna pysslar, men halm får vara.
Jag har ärligt talat lagt av med juldekorationer, numera tänder jag bara en massa ljus

shop sa...

Jag har också varit på Ekenäs slott - jättefint! Åker alltid runt på mysiga julmarknader. Gillar också handgjorda tomtar och har köpt av samma hantverkare flera år i rad nu. Hittade hennes hemsida Mormors Julstuga. Här kan man prata om hantverk! Alla tomtar är helt olika varandra. Lite skillnad mot allt detta massproducerade.

Kinna sa...

Shop, vad kul att det är någon läsare som känner till Ekenäs, ett av de maffigaste slott jag känner till. Ska kolla in Mormors Julstuga. Tack för tipset!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...