29 november, 2006

Höst i fruktträdgården

Ett ensamt skrumpnat plommon hänger kvar. Bakom mig hörs en duns av ett äpple som landar på gräset. Vacker är den, fruktträdgården, även i sin nakenhet. Nu laddar den om för att med kraft klara vintern och ge en blommande utsikt.

December med julen är en härlig tid att ladda om, inte för att november är särskilt hemskt eller så, men när det är dags att njuta tända ljus, dra in doft av apelsin, kryddor och smaka den första glöggen. då börjar en tid av välbefinnande, iallafall för mig.

3 kommentarer:

KrakelSpektakel sa...

Ge mig mer jul! Jag fick sådan väldig jullust imorse, när jag läste Nigellas julkapitel i "Fest" jag saknar mincepies och ska ge mig i kast med att baka egna (vilket det är få som faktiskt gör i England).

Anonym sa...

Jag börjar längta efter att ta fram mitt julpynt nu. En sak som jag brukar göra till julen är att dekorera apelsin med kryddnejlikor ... det gjorde alltid min mamma och doften väcker julkänslor hos mig än idag.

Första advent står ju för dörren och i helgen ska jag gå på Gammeldags Julmarknad i museiparken där jag bor, där brukas vackert hantverk och lokala godsaker samsas om utrymmet.

Det enda jag önskar mig just nu är mer snö, det bidrar till den vackra julstämningen och så blir det ju lite ljusare också. Just nu så har senaste veckans regnande tagit bort nästan all snö.

Hälsar/
Veronica

Kinna sa...

Mer jul kommer men snö kan jag inte lova. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...