24 november, 2006

Fredagsfisk

Ibland känns det som om vi äter för lite fisk. Det blir på något sätt aldrig rätt tillfälle när man storhandlar och planerar. På måndagar tänker jag att det inte fiskas på en söndag och avstår. När jag sen väl står i fiskdisken kommer jag inte på någon annan rätt än stekt strömming, som jag i och för sig älskar, men det blir enahanda.

Nu tog jag mig i kragen och här är ett härligt fiskrecept som bör kunna tilltala även en stressad familjemedlem som ska fixa något gott och snabbt. Såsen ska bli fluffig och krämig men kanske känns lite fet med både äggula och smör. Jag tog därför lite mindre smör men lät mängden 50 g stå kvar så att var och en kan välja själv. Viktigt för mig är att se till totala mängden fett under måltiden. Är varmrätten fet försöker jag göra en smalare förrätt eller efterrätt.
Florentine betyder att spenat ingår i rätten.
Fisk à la Florentine
(4 pers)
600 g fiskfilé
2-3 tsk salt/l vatten
1 klyfta gul lök
4 kryddpeppar korn
4 vitpeppar korn
persilja
1 block spenat (250 g)
1 msk margarin

Holländsk sås
2 msk margarin
1 ½ msk mjöl
2 ½ dl fiskspad
2-3 äggulor
salt
vitpeppar
citronsaft
50 g smör
Räkor och dillvippor till garnering

Koka en fond med kryddor och lök. Använd en låg vid kastrull. Sila av kryddorna. Skölj av filéerna. Sjud dem i fonden ca 8 min. Lägg ett block spenatblad i en kastrull med margarin. Låt det smälta ner i eget spad.
Fräs samman fett och mjöl. Späd under omrörning med vätskan. Låt såsen koka 3 min. Tillsätt äggulorna och sjud såsen på svag värme under vispning tills den är tjock och pösig. OBS! Såsen får inte koka. Krydda och smaka av. Ta kastrullen från värmen och tillsätt till sist fettet i klickar under vispning. Lägg spenaten på ett fat, placera fisken ovanpå med hjälp av hålslev och häll över såsen. Garnera med räkor och dillkvistar. Servera kokt, pressad potatis till.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, vad gott det där ser ut Kinna!
Hälsar/
Veronica

Kinna sa...

hej du, undrade just var du blivit av. Har saknat dina fina kommentarer. Fisken är lika god som den ser ut. =)

Jessica sa...

Åh Veronica!!! Har undrat jag också, och saknat dig!!!
Däremot klarar jag mig utan fisk florentine som jag av någon underlig anledning finner vara knappt ätbar, om Kinna ursäktar ;).

Kinna sa...

Klart jag ursäktar Jessica, man gillar inte allt. Just nu undersöker jag det klassiska köket för jag har tröttnat på att laga andra olika kök. Den här fisken smekte mina smaklökar och jag kommer att göra den igen.

Anonym sa...

Hej Kinna!
Ja, jag har inte hunnit med mina favoritbloggar ordentligt på ett tag ... det har varit mkt jobbande på sistone så man har bara stupat i säng ... det positiva är att när man väl får tid så får man frossa i alla dina härliga inlägg :-)

Mvh/
Veronica

Kinna sa...

Veronica, jobba inte för mycket. Ingen är oersättlig. Ha en skön söndag!

Qi sa...

Gud så gott det ser ut...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...