14 november, 2006

En ovanlig kombination

Skulle du av fri vilja lägga vit belgisk choklad på en grönmögel- ost? Tanken skulle inte ens slå mig att prova, men en härlig bonde från Gotland, Patrik von Corswant från Stafva gård, fick mig att prova på just den kombinationen. En farsdag bakelse som han kallade den. Det smakade ljuvligt. Patrik berättade att han har 80 mjölkkor i sitt stall och det är hans vackra fru Inger som gör fyra olika sorters ostar på gården. Ostarna finns att köpa på bl a NK men inga fanns till försäljning på mässan då tillverkningen inte är så stor per dag.

Gotländsk Bourgogne Tryffel
Familjen von Corswandt har också egen tryffel till försäljning och ett par svarta bollar blev mina för en dryg hundralapp. I burk med riskorn håller tryffeln bara en vecka. Riskornen tillsätts för att suga upp den kondens som bildas. Av Maud Norman från närliggande Ejmunds Gård (som också "odlar" tryffel) fick jag tipset att tryffeln går att frysa. När den är fryst rivs den över den mat som ska serveras. Självklart frös vi inte ner mer än två små tryfflar utan tillagade pasta med tryffel, parmesan och en god olivolja.

11 kommentarer:

Brazilian Linda sa...

Det verkar som du haft det riktigt trevligt :) Härligt! Tyvärr har jag inte haft några spännande matäventyr för mig på sistone, funderar allvarligt på att leta upp något. Däremt ska jag ev gå en tryffelkurs nden 27e. Får se om det finns någon plats kvar för jag har inte anmält mig ännu.
Kul med party!, Själv ska jag på tradiotionell grillning imorgon med jobbet. Skoj!

Kinna sa...

Ja, just nu kryllar det av saker att skriva om. snart sinar det väl och jag återkommer om mormors. Tryffelkurs låter kul. Ser fram emot att läsa vad du lärt dig (om du kommer med).

Pernilla sa...

Nej, jag hade inte kommit på kombinationen själv, mycket beroende på mögelfobi, men jag har utsatts för en sås (till helstekt oxfilé) på vit choklad och gorgonzola... Himla gott, tills jag fick veta vad den innehöll (nämnde jag mögelfobin? :-) )

Kinna sa...

Lite synd om dig Pernilla för du missar massor, men har man fobi så har man.

Jessica sa...

Hur "odlar" man tryffel?

Anonym sa...

Tryffeln på Stafva odlas genom at man köper in ekplantor med tryffelägg och spermier. Dessa går ihop om vädret är bra och jorden den rätta och det fungerar på Gotland för där växer tryffeln också utan inplantering på de många ängena som har hassel och ek. Detta faktur var det ingen som visse om till för sisådär 15 år sedan då en student/doktorand från Uppsala började forska om det möjligtvis...och så var det!
Jag köper alltid/får min tryffel från Stafva och barnen hemma är vana at få den hyvlad över spagettin hemma med lite smör och flingsalt - det räcker.
Men det där med choklad och grönmögel - räligt eller gott?
Var och åt i biblioteket på kokbokens dag i Grythyttan och serverades en sötare sprits med chokladkräm ovanpå en vispad bredsjö blå. Första tuggan med ost och choklad poå skeden var en sensation - men nu efteråt undrar jag - för man blev väldigt fort, jag vill inte säga äcklad av mötet mellan det salta i osten (väldigt salta) och den sötar chokladen - det finns lustigare gomstrapatser i så fall, Esperantos päron och sechuanpepparstekta svenska havskräftstjärtar till exempel eller deras "ölskum, vispad brie, lagerbladskokt botatis" till exempel.
(krogen byter meny till helgen)

Swemag

Kinna sa...

Swemag - vilket svar. Det kunde jag inte gjort bättre själv. Tack! =)

Brazilian Linda sa...

Nu har ajg anmält mig till tryffel kursen. CHOKLAD tryffel kursen ska väl kanske tilläggas :) fick med mig 1kg chokladhem så nu ska det väl inte behövas köpas mer choklad till jul :)

Jessica sa...

Swemag, jag har föräldrarna på Gotland. Var kan man få tag i tryffeln?
Vill självfallet prova :)!!

Jessica sa...

PS: Jag ska åka dit i december igen.

Anonym sa...

Jessica
Åk in till Safva gård själv och handla ost - tryffel vete f.n så här års, men det är klart att vädre är ju annorlunda på Ön än på fastlandet. Ostarna som Inger tar fram är fantastiska speciellt de lagrade, Camenberten smakar inte så mycket utan måste ätas med koncentration och något anorlunda smakstarkt till.Märkligt att små smaker går så bra ihop med skarpare som i det här fallet med en sötsyrlig äppelgelé eller rårörda lingon som fått reducera tillsammans med lite åldrad balsamico till en god sirap.
Stafva ligger till vänster om Du komemr från Visby och åker till Roma. På slätten efter raksträckan geno0m skogen ser du efter några kilometer en stor vindkraftmölla som det står Stafva på.
Hunden som kommer farande på gården är helt okey och inget att vara rädd för, bara att gå ut och ringa på det vackra husets ytterdörr eller ropa in i den industrialiserade laggår'n!
Eller ring för katten. Går att beställa och få skickat.

Swemag

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...