07 november, 2006

En bi-produkt

Jag har alltid varit fascinerad av pollen när jag sett det till försäljning, men aldrig kommit mig för att köpa. Nu fanns det till salu på Bondens egen marknad och jag slog till. Självklart samtidigt frågvis, fick reda på att pollen samlas in vid öppningen av en bikupa. Bina har med sig pollen när de samlar honung. Den stryks naturligt av från deras kroppar då de tar sig in i kupan. På burken står att pollen får olika färg beroende på blomma biet besökt. Maskros ger orange, gult eller gulbrunt kommer från fruktträd och kastanj ger den röda färgen. Fascinerande. Vidare är pollen rikt på antioxidanter. En tesked skulle vara ett lagom nyttigt intag tillsammans med morgon müslin.

14 kommentarer:

KrakelSpektakel sa...

Jag hade ingen aning om att man kan äta pollen!

Qi sa...

Håller med krakelspektakel, hade ingen aning om detta!

Ska hålla ögonen öppna eftert detta.

Brazilian Linda sa...

Nej inte jag heller! Hur fick du reda på det? Hur smakar det? bismak av honung antar jag? De som har pollenallergi kan väl inte äta det antar jag...

Kinna sa...

Eftersom jag är så himla nyfiken av mig frågar jag ju alltid. Fredrik säger att det går inte att gå och handla med mig för jag diskuterar alltid det jag handlar (gäller bara mat). =)
Hur det är med pollenallergiker vet jag inte, men jag skulle inte prova om jag var allergisk.

Viktoria Schiöler sa...

Jag funderar också på hur det smakar. Linda undrade om det har bismak av honung...

Anonym sa...

Nej, pollenallergiker ska inte äta det här. Svårt pollenallergiska personer ska hålla sig borta från honung också. I honung finns pollenrester.

Brazilian Linda sa...

:) som jag då, jag frågar alltid 1000frågor med en tramapandes make jämte mig :)
Att pollenalleriker inte kunde äta honung det visste jag inte, tänk man lär sig något varje dag :)

Kinna sa...

Det visste inte jag heller om honung. Pollen smakar lite mjöligt och sött. Kanske lite bi-smak av honung också. =))

hanna sa...

hejhej,
jag trillade in för jag var sugen på sushi...

jag äter pollen på gröten varje dag.
jag tycker inte det smakar särskilt gott,
men de är snygga & nyttiga & märks knappt i fruktsalladen...
nyttigast är de mot hösnuvan (pollenallergi)!
vad jag förstått vill man äta lokal honung eller
pollen hela vintrarna för att förbereda sej
på vårens alla pollenattacker.

/h.

Anonym sa...

Jo Pollen ska man ata for att bygga upp sin talighet mot sin allergi. Aven lokal honung ar bra. Ar man jatteallergisk sa ska man ju vara forsiktig, men det funkar faktiskt iallafall pa mig.

Kinna sa...

Hanna och anonym, det här låter jätteintressant med att man kan bygga upp tålighet mot allergin. Något jag inte visste. =)

Jessica sa...

Det var jag, Jessica, som lämnade den första kommentaren. Är man kliniskt allergisk, vilket jag är så kan man inte bygga upp tålighet. Rent teoretiskt skulle man kanske, om man inte äter typ ett milligram i taget av ett specifikt pollen och sedan ökar det successivt över en period på flera år, det skulle då vara en billigare variant av s.k. immuno sensibilisering men en vanlig behandling på sjukhus sker med injektioner och tar flera år. Allergi är en immunologisk reaktion så även om man kanske tål mer pollen mitt i vintern så skulle jag aldrig äta det. Och inte honung heller, lokal eller annorstädes producerad.

Kinna sa...

Tack Jessica, bra info för de som eventuellt läser det här.

Anonym sa...

Hej, jag gillar pollen, det säljs mkt i Ryssland. Men viss pollen skiljer sig markant från vanlig pollen. Av helt färsk pollen fick jag världens energikick, totalt obeskrivligt. Jag undrar om nån har nåt tips på vart man kan köpa helt färsk pollen av nån biodlare i Sthlmstrakten...
Tacksam för svar ( lager-lager2@hotmail.com )
Fred

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...