15 november, 2006

Bagarens emblem

En torr kaka med kort konsistens som inte är så söt. God tycker jag själv, men det är en smaksak.

Enligt Jan-Öyvind Swan är kringlan ett festbröd med rötter i medeltiden och ett gammalt emblem för bagareskrået. Han skriver att: "Vissa städer blev kända för sina kringlor, främst Arboga och Södertälje där "kakgummorna" flockades på järndvägsperrongen vid tågens uppehåll."

Varför den här kringlan blivit uppkallad efter Karl XV förtäljer inte historien. Jag har sett flera recept på just kringlor uppkallade efter honom eller Karl den XII.


Karl XV:s kringlor
(ca 30 st)
150 g smör
4 msk grädde
200 g vetemjöl
Pensling
Äggvita eller vatten och pärlsocker

Smöret röres tills det blir vitt. Då blandas först grädden och sedan mjölet i. Av degen rullas sedan tunna längder som delas i ca 18 cm långa delar. Forma kringlor och lägg på plåt och platta till dem med fingret. Kringlorna penslas med äggvitan eller vatten, beströs med pärlsocker och gräddas i 225°Cca 10 min eller tills de fått fin färg.

8 kommentarer:

Ilva sa...

När jag var tonåring så helgjobbade jag i handelsboden på Torekällberget (ett slags frilufts/hembygdsmuseum)i 3 år o där stod jag o sålde sö´täljekringlor i massor! De är faktiskt otroligt goda o inte så söta. Tyvärr är receptet hemligt eller det var det då iallafall.

Kinna sa...

Oanade talanger Ilva! Nu gjorde du mig nyfiken på de du sålde.

Clivia sa...

hm, jag är inte så förtjust i Södertäljekringlor faktiskt. OK att de inte är så söta, men de kan väl smaka någonting i alla fall? Eller så har jag haft otur med Tidermans version.
Jag gillar potatiskringlor! Mamma har en kringelkatt där man trär kringlorna på svansen. Farmors "bonnakringlor" går inte heller av för hackor...

bendel sa...

Vilken vacker bild! Hoppas du sparar den till din kommande bok:)
Pia

Kinna sa...

Tack Pia!
Bilden är till boken och jag hoppas att mina bilder funkar för tryck. Har bakat på kvällarna i veckan för att åka till Linköping för att fotografera i rätt miljö i helgen. Är inget proffs precis men gör så gott jag kan.

bendel sa...

Vad roligt! Lycka till, det blir säkert jättebra!

Kinna sa...

clivia, en katt att hänga kakor på har vi också. Undrar om det är samma sort som du har med lång svans i trä som står rakt upp.

Lisa sa...

Superfin bild!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...