07 oktober, 2006

Rödbetsfrossa

Ett varmt regn föll när vi var på Bondens egen marknad. Jag trodde att det skulle vara lite folktomt, men tvärtom. Folk trängdes kring stånden och utbudet var stort. Vaxbönor, härliga stora rödbetor, svenska tomater, ostar från Väddö några vackra dalior och prydnadsdill föll vi för. En ål och rökt lax var mumma. Arrangemanget med blommorna blev superfint, men ville sig inte på bild.

De stora rödbetorna blev jag särskilt glad för. Rödbetssoppa ska det bli i bästa babuschkastil. Saknar halvfabrikatet med färdigkokta, stora rödbetor som finns i Frankrike. Enkelt att använda rödbetan i sallader och soppa när den redan är "halvt förberedd". Resultatet blir att jag använder rödbetan mera sällan då det tar tid att koka de allra största. Förresten så säljs det inte så ofta stora betor heller.

3 kommentarer:

Brazilian Linda sa...

Jag blir glad när du kikar in hos mig med! Själv kan jag inte hålla mig ifrån det utan öppnar din blogg nästan det första jag gör :) Hoppas det kommer recept på den där rödbetsbabushen :) kram!

Ilva sa...

Rodbetor, har har deras hogsasong redan passerat men jag skall ta och kopa och gora nagot gott! Tack Kinna for paminnelsen!

Kinna sa...

Linda och Ilva, jag lägger ut rödbetssoppan idag för nu står jag vid spisen igen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...