31 oktober, 2006

Pepparkakshjärtan och kärleksört

De här kakorna går snabbt att göra och degen är mycket smidig. Den ska inte ligga över natten utan bakas ut när den fortfarande är ljummen. Tunna som löv är de godast. Inte lönar det sig egentligen att stå och baka pepparkakor när det finns ett billigt utbud i affären, men så tunna, sinnligt doftande och smakrika är svåra att hitta.

Den mörkt rosa kärleksörten som blommar långt in på hösten blev en passande bakgrund till mina läckra hjärtan. Lite kärlek från mig till dig!

Ingas pepparkakor (Min moster i skåne)
(ca 200 st)
1 1/2 dl sirap
140 g brun farin
1 ½ tsk ingefära
1 ½ tsk kanel
1 tsk nejlikor
½ tsk malet pomeransskal
¾ msk bikarbonat
140 g smör
1 ägg
450 g vetemjöl

Blanda sirap, farinsocker och kryddor i en stor kastrull och låt det koka upp. Rör i bikarbonaten när smeten kokar så att denna blir stor och bubblig. Lägg i matfettet och rör tills det smält. Tillsätt ägg och mjöl. Arbeta ihop degen på bakbordet. Ta en liten bit i taget och kavla ut mycket tunt. Ta ut kakor med mått och lägg på bakpappersklädd plåt. Grädda i 175°C i ca 5 minuter eller tills kakorna fått fin färg och känns färdiga.

3 kommentarer:

Anonym sa...

200 stycken!!
Det är då man gör pepparkakor tills man är jäkligt trött på alltsammans typ ;).
Jag gör ett recept ur Johan Sörbergs Riddarbageriets söta. Väldigt bra recept där man ska låta degen ligga och mogna i några veckor så det krävs framförhållning men gott som sjutton blir det :).

Kinna sa...

Ja, det blev typ 100 på en halv sats. Jag har lärt mig vid det här laget att jag ofta gör halva satsen för dels är det jobbigt att göra, dels äter vi inte så mycket kakor så att det går åt.
Tack för tipset om Riddarbageriets söta. Jag har inte köpt boken än. =)

Anonym sa...

Jag lägger ut det imorgon så kan du titta på det då.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...