22 oktober, 2006

Körveldoftande zucchinisoppa och söta kroppkakor

De fyra ingredienserna till cyberkocken var zucchini, plommon, ägg och basråvara från matpyramidens understa del, såsom potatis, pasta eller mjöl. Se fler bidrag på Broccoli-Fridas-blogg.

I någon vecka har jag tänkt att jag skulle göra söta gnocci. Inspirerad av en dam på jobbet som är fantastisk på att laga italiensk mat. Rätten har jag bara fått beskriven för mig så receptet är trots allt min egen uppfinning. Själva konsistensen och formen är lik en svensk kroppkaka. Eller säg att det är som den österrikiska rätten süße Klöße. Svensk, italiensk eller österrikisk spelar ingen roll. Grunden är densamma. Det är potatisbollar med fyllning, en ganska mäktig efterrätt. Till det tänkte jag en mycket lätt körveldoftande zucchinisoppa, redd med grädde och äggula. Len och smakrik samtidigt. Små vitlöksbröd ackompanjerar fint till.

Voìla här är mitt bidrag.

Körvel- doftande zucchini- soppa och vitlöksbröd
(2 pers)
300 g zucchini
5 dl vatten
1 grönsaks- buljongtärning
drygt 1 tsk torkad körvel
1 äggula
1 dl mellangrädde
gräslök
salt
peppar
tunna skivor baguette
olivolja
vitlöksklyfta

Riv zucchinin grovt. Koka upp vatten och buljong, tillsätt zucchini och körvel. Låt koka upp. Blanda äggula och mellangrädde i en skål. Häll soppan över blandningen. Sedan tillbaka i kastrullen och värm försiktigt. Smaka av med gräslök, salt och peppar. Skiva baguette fint, pensla med olivolja, rosta lätt i ugnen. Dra en halverad vitlöksklyfta över ytan när de kommit ut ur ugnen.


Söta kroppkakor med plommon
(4 pers)
500 g mjölig potatis
ca 2 dl vetemjöl
2-4 plommon (2 stora eller 4 små)
4 tsk råsocker, muscovado- eller farinsocker
salt
margarin
ströbröd
kanel
florsocker

Koka potatisen med skalet på. Skala och pressa den. Blanda med mjöl medan potatisen är varm. Forma till en grov rulle på skärbrädan. Kärna ur plommonen. Dela potatismassan i 2 eller 4 bitar. Lägg ett plommon på varje bit med 1 tsk socker på eller i mitten av varje plommon. Fördela massan jämnt runt om plommonet så att inga skarvar finns. Koka upp en stor kastrull med lättsaltat vatten. Koka bollarna i ca 12 minuter eller tills de flyter upp till ytan. Smält margarin, lägg i ströbröd och dofta över kanel. Stek bollarna i ströbrödet. Lägg upp på tallrikar, om det är stora bollar delas de i två delar. Fördela ströbröd över samt pudra med florsocker.

13 kommentarer:

Ilva sa...

Kinna-superbt! Bada ratterna later otroligt goda, du har valdigt goda vinstchanser har! Brava!

Kinna sa...

Tack Ilva.

Frida sa...

Tack för det prima bidraget!

Jenny sa...

Så fint! Jag tänkte också på gnocchi först, det var kombinationen ägg + matpyramidens bas som fick mig på de tankarna. Blev dock något annat till slut, men dina gnocchi/kroppkakor ser grymt goda ut så det blir kanske sådana någon gång istället..

Anonym sa...

Åh Kloss!!! Jag älskar Kloss!!!
När jag var yngre och min pappa gjorde dem var de gråa och studsbollsaktiga (asäckliga). Sen blev jag vuxen och lärde mig göra klossteig på riktigt och genast var de bra mycket mer angenämare för att inte säga goda som tusan :). I Tyskland finns färdig klossteig, gul och fin. Kalla inte kloss för knödel tack så mycket, åtminstone i Bayern och Bayern rules :). Med dubbel s som Kinna har lyckats åstadkomma men som jag inte kan få fram på min dator. Nåväl...

Anonym sa...

vad jag menade var att i Bayern heter de Kloss, inget annat.

Annette sa...

Det här ser ju helt underbart ut!

Blir extra nyfiken på efterrätten...

Kinna sa...

Jenny - tack för komplimangen

Jessica - för mig var det mera form och tillagningssätt som ger associationer till knödel. Två år i österrike sätter spår samt semmelknödel som jag också ätit i Tyskland. Dubbel S:et har jag kopierat från nätet när jag läste en Österrikiskt sajt med många bra tips om olika klösse eller knödlar.

Anette - efterrätten var kul och jag fick inspiration till att testa med aprikoser eller annan fyllning. Marillenknödel har jag för mig att något heter. Finns inte den här typen av mat i Alsace?

Brazilian Linda sa...

Absolut intressant kombo :) Kroppkakor åt vi mycket hemma när jag var yngre. Fast de var säkert inte så goda som dessa :) Fint bidrag!

magnus sa...

Ok, den där kroppkakan var det snyggaste jag sett på länge.

Respect! :)

Kinna sa...

Tack Magnus, var just inne på din sida och kollade in de fina bidragen. Undrade just om du varit här, men trodde inte det. Vad fel jag hade!

magnus sa...

Underskatta inte din dragningskraft.

Kinna sa...

Magnus - ja vad kan man svara på det. ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...