11 oktober, 2006

Hovslagarens lov

Jag köper oftast storpack och fryser ner kött. Då försöker jag planera efter det kött jag har i frysen när jag ska göra fler rätter. Ibland hinner jag att vara lite mera strukturerad och gör veckomenyer. Den här rätten ingick i en av menyerna förra året som jag och Pelle lagade mat efter. Pelle, min bror är lantbrukare och har en anställd stalltjej som äter med dem. Alltså är det inget val. Maten ska vara enkel, snabblagad och god. Varken Pelle eller hans fästmö Helena som rider in och rider dressyrhästar på elitnivå har någon tid för köksbestyr.

Menyn låg alltså på köksbordet. Hovslagaren fikade där och råkade kasta en blick på menyn. Suckade och sa att menyförslag skulle vara bra att ha, men kålpudding var inte just något som lockade att laga. Dagen efter kom ett SMS från hovslagaren, som fått veckomenyn med hem - kålpuddingen var kanongod. Vilket gott betyg. Viktväktarna som är upphovsmän till rätten, jobbar mycket med bra kryddsättning och ofta med tomat, tomatpuré, buljong e dy för att ge bra smak.

Kålpudding (Viktväktarna)
1/2 vitkålshuvud
1 burk hela tomater
1 mindre hackad lök
2 msk ströbröd
1 ägg
360 g mager köttfärs (lamm eller nöt)
salt och peppar
italiensk salladskrydda
1 tsk flytande margarin (går med vanligt margarin)

Sätt ugnen på 175-200 grader. Strimla vitkålen och låt den koka upp i
lättsaltat vatten. Tag kastrullen från värmen och vänta någon minut innan
spadet silas av. Grovhacka tomaterna, spara spadet. Hacka löken ganska fint och
blanda med ströbröd, ägg och tomatspad. Låt stå 5-10 minuter. Blanda ner färsen och
smaksätt med salt, peppar och italiensk salladskrydda. Smörj en ugnsfast form
med margarin. Varva kål och färs i formen, börja och avsluta med kål. Grädda på
nedersta falsen i ca 40 min.

2 kommentarer:

Elin sa...

Har du lagt upp menyerna online också`?

Kinna sa...

Ja, men jag har bara publicerat en vecka än så länge. Tiden räcker inte till. Ska försöka ta mig i kragen och köra igång igen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...