10 september, 2006

Syltade gröna tomater

"Stekta gröna tomater", filmtiteln* har kanske så gott som alla hört. Erkänner att jag inte sett filmen vilket är en miss. Mina gröna tomater steks inte utan används till en inläggning, god som tillbehör till kötträtter. Lite intressant just idag att publicera ett recept med en inläggning då jag precis läser artikeln i SvD om svensk husmanskost, inläggningar och mejerivaror. Enligt artikeln visar de nyaste forskningsrönen att nordeuropeisk mat är minst lika sund, hör och häpna, minst lika sund som medelhavsmaten hävdas vara. Vad kul att läsa att det kan bero på vår kost att vi är ett av de folk som lever längst. Motto är närproducerad mat.

Gröna tomater - var man får tag på dem? Jo, själv handlade jag såna på Bondens marknad i Linköping för några år sen. Just de du ser på bilden är dock odlade i egen täppa i skärgården. De hinner inte bli röda och därför är den här inläggningen genial för att ta till vara även på de omogna tomaterna.


Syltade tomater (Ur Hemkonserveringsboken från 1955)
1 kg små fasta gröna, omogna tomater
½ l inläggningsättika
3 ½-5 dl socker
1-2 bitar kanel
10-12 nejlikor
eller
1-2 bitar ingefära
10 nejlikor
6-10 vitpepparkorn
eller
3 bitar muskotblomma
5 nejlikor
3 kryddpepparkorn
1 lagerblad

Snoppa och skölj tomaterna. Nagga dem med en silvergaffel eller knappnålar trädda genom en kork. Koka dem nästan mjuka i vatten över svag värme. Låt dem rinna av.
Koka de övriga ingredienserna till en lag och skumma dem. Knyt in kryddorna i gasbinda. Lägg ned tomaterna i lagen och låt dem stå över svag värme tills de är mjuka. Ta upp dem i en kruka. Koka ihop lagen, tag undan kryddpåsen och häll lagen över tomaterna. Häll efter några dagar av lagen och koka ihop den med kryddorna under skumning. Häll på lagen när den kallnat och se till att den står över tomaterna.

*Jag tillskrev helt felaktigt Almodovar filmen och har därför ändrat i texten.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har inte örnkollen på Almodovar men sett det mesta, fast inte nån om Stekta Gröna tomater ? du tänker inte på http://imdb.com/title/tt0101921/

Helena sa...

tänkte precis säga..Almodovar har INTE GJORT STEKTA GRÖNA TOMATER !! inte för att filmen är dålig, ganska mysig feelgood film, men väldigt amerikansk. Kathy Bates är ljuvlig i sin roll ! Se den för allt i världen. ett filmtips... Almodovar är ju spanjor och hans filmer är mer europeiska i sitt filmspråk.
Hoppas du inte tar illa upp, typiskt mig att "märka ord"...

Ilva sa...

I Almodovar's film Kvinnor pa gransen till nervsammanbrott sa ar det gazpacho som har tomathuvudrollen. Jag har inget minne av tomater i hans andra filmer men det bevisar iofs inget.
Later spannande denna inlaggning!

Kinna sa...

Ojdå, miss av mig. Jag var så säker på att det var Almovodars film. Jag får väl ändra. Tack för att ni såg det. Brukar för det mesta kolla upp saker, men inte den här gången.

karin sa...

För att kommentera syltade gröna tomater så fick jag för många år sedan gröna tomater av en kollega och syltade dem enligt Siv och Key L Nilssons bok som jag tror heter skördepraktika. Jag kan fortfarande bli lyrisk över hur de smakade varma när man slog lagen över dem. mmmm

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...