29 september, 2006

Suckar av vällust, suckar av suckat

Klart att det går att köpa suckat, men jag tycker det är kul med den hemgjorda då jag själv kan ge den riktigt vällustig, illgrön färg. Lite tveksamma var vi till den här gula pumpan. Skulle den dra åt sig färgen? Efter någon vecka var det ingen tvekan. Det fungerade. Hittar du en vit pumpa så fungerar den lika bra. Sådan brukar användas i originalreceptet.

Köpt suckat är knappt grönfärgad idag, vilket säkert är klokt, nyttigt men lite tråkigt. Suckat används som fyllning i Gudruns bullar, bakpulverbröd, saffransbröd och Tysk sandkaka. De sistnämnda kommer jag att publicera framåt jul då det är ett typiskt julbröd respektiva kaka.

Suckat av pumpa (ur Hemkonserveringsboken)
Till varje kg pumpa: 3 ½ dl vatten ¾ -1 kg socker skal och saft av en citron grön karamellfärg

Stycka pumpan, skala och kärna ur den. Skär den i stora bitar tvärs över och låt dessa ligga i ättiklag 1 dygn. (1 dl ättiksyra till varje liter vatten eller 1 del outspädd ättiksprit till 2 delar vatten.) Skölj pumpan. Koka en lag av vatten och socker. Smaksätt den med citronsaft och rivet citronskal och färga den svagt grön. Lägg i pumpan och låt den skata koka, tills bitarna är genomskinliga. Låt pumpan rinna av och lägg den i en burk. Koka ihop lagen och häll den kall över suckaten. Tillslut förvaringskärlet.

Se till suckaten efter ett par dagar samt några gånger under de närmaste två veckorna. Koka ihop lagen, om den blivit tunn och häll den kall tillbaka över suckaten.

7 kommentarer:

Annette sa...

Vad häftigt!
Jag hade ingen aning om att suckat var gjort av pumpa!

Kinna sa...

Visst är det coolt! Gott också fast i mindre portioner.

Jessica sa...

KLAssisk suckat görs vanligtvis av frukten från ett citrusträd, cedratträdet. Jag tål varken skalet eller smaken så jag ska nog prova pumpa vid tillfälle istället. Hemkonserveringsboken, innehåller den recept på hur man kanderar frukt? Alltså kanderar på riktigt, inte bara doppar i socker?

Kinna sa...

Jessica, alltid lär man sig något nytt. Det här om äkta suckat visste jag inte. Ska kolla det där med kanderad frukt, men jag kan inte påminna mig om att jag sett det. Må gott! =)

Anonym sa...

Hej,
det skall jag pröva tycker inta det går att hitta i butik i stora bitar.
Eller hur?Hur fort skall det brukas vet du vet och kan det frysas in också?

Anonym sa...

Hej igen,glömte att fråga om detta här:
Suckat av pumpa (ur Hemkonserveringsboken)
Till varje kg pumpa: 3 ½ dl vatten ¾ -1 kg socker skal och saft av en citron grön karamellfärg
-----------------
vatten och socker blandas när det är klar med ättiksyra 1 dygn eller hur??????

Stycka pumpan, skala och kärna ur den. Skär den i stora bitar tvärs över och låt dessa ligga i ättiklag 1 dygn. (1 dl ättiksyra till varje liter vatten
----------
om 3 kilo pumpa i tern skall först i ättiksyra 1 dygn.hur mycket vatten till det ättiksyra och till kanske 3 kilo pumpa,ja förlåt förstår det inta.

Kinna Jonsson sa...

Hej!
Först ligger pumpan i 1 dl ättiksyra till varje liter vatten under 1 dygn. Ta den fyrkantiga flaskan med ren ättiksyra i affären och blanda enligt ovan anvisning. Till 3 kg pumpa får du måtta så att ättiksvattnet täcker pumpan. Svårt att säga men börja med att blanda 1 liter och se hur mycket vätska det blir.

Sedan kokar du lagen med socker, vatten och grön karamellfärg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...