27 september, 2006

Rapport från förädlingsworkshop

Häromveckan var jag på förädlingsworkshop på Rosendal. Örtvinäger, olja, snaps och mycket mer skulle tillverkas. Lisen Sundgren, örtexpert hade dukat upp ett bord fullt med läckerheter, nypon, ringblommor, torkad svamp, lingon, blåbär, tallris för att inte tala om alla buketter med färska örter. Olivolja, rödvinsvinäger, rapsolja och flaskor att fylla. Inspirerande men tveksamt om allt är gott. Tallkvistolja är nog något jag inte kommer att prova på min sallad. Budskapet var - låt dig inspireras och var inte rädd för att pröva nytt. Sätt igång och tänk i andra kombinationer. Massor av idéer fyllde hjärnan när vi styrde kosan hemåt igen.

Här vill jag dela med mig av en ovanligt god kompott till kött som Lisen gjorde. Att tillaga nypon har jag gjort förr, framförallt lagt in i ättika på hushållsskola i Båstad. Längesen. Nytt för mig var att de röda godingarna är antioxidantrika och att timjan stärker vårt immunförsvar. Desto mer anledning att använda dem. Vi lärde oss att allt går att plocka om det är mer än 50 m från väg. Ta några steg in i skogen med andra ord. Nypon sticks och är pilligt men den här lilla anrättningen är värd jobbet. Ta lite vad du har. Finns inte något av nedanstående, byt ut till likvärdiga saker.


Nyponkompott
Nypon
en kvist timjan
lite vatten
honung
chili
salt

Dela och kärna ur nyponen. Koka med ytterst lite vatten i en kastrull tillsammans med timjan, honung och chili. Smaka av med salt.

PS Det kommer något mera inlägg från den här workshopen. DS

4 kommentarer:

Qi sa...

Åh, vilka bilder och vilken fantastisk tid hösten är med all frukt och alla grönsaker i alla dessa vackra färger!

Du har en jättefin blogg och jag läser allt du skriver och blir så inspirerad av dina recept. Det är en riktigt sinnlig glädjeblogg!

Kinna sa...

QI Jag blir så jätteglad när du lämnat ett litet ord efter dig. Tack för det fina du skriver.

Jessica sa...

Frågade du om brödkursen?
(och jo, jag kan ta reda på själv också ;) )

Kinna sa...

Jessica, ledsen men jag glömde fråga. Var så uppe i att göra oljor och vinäger.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...