13 september, 2006

Potatisens lov

Det är kul att läsa att potatisen är bättre än sitt rykte. På sista sidan i Svd näringsliv idag får den upprättelse för att den är en rik vitaminkälla och mättar betydligt bättre än äpple, apelsin, pasta och ris. Margareta Leeman är den som uttalar sig. Hon disputerar i industriell näringslära och livsmedelskemi. Jag blir glad för jag gillar potatis. (Tyvärr hittade jag inte artikeln digitalt och kan länka in den).

På bilden ser du ett stycke lyx, potatislandet, där jag någon enstaka gång i sommar tagit hinken, greppat grepen och grävt upp knölar till middag.

3 kommentarer:

Cecilia sa...

Tack för komplimangen om bilden i min blogg. Jag kan bara säga detsamma, för dina bilder är verkligen inspirerande. Att ha vackra bilder och göra vacker mat gör väldigt mycket till!

karin sa...

Mina föräldrar odlar potatis, men bara så mycket att de klarar sig över sommaren och man kan få lite med sig hem när man är och hälsar på.
Avsköljd med vattenslangen och i grytan på 5 minuter är den underbar!
dessutom gillar jag allt man kan göra på potatis, en gång tackade min bror och jag nej till efterrätten ( hjortronparfait ) för att få plats till några extra Hasselbackare, som vi i min familj har lite ost på

Kinna sa...

Som du ser är landet på bilden endast sommarbruk för just som du säger, gräva upp, spola av och koka direkt. Hasselbackspotatis är jättegott också, men jag har inget bra knep med dem så du får gärna lägga ut något när det är dags för såna rätter.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...