04 september, 2006

Julafton i skogen

Blygrått hav, mulen himmel, en front med regn som närmar sig och strax är den över oss. Klockan är halv åtta på morgonen. Regnet står som spön i backen. Dropparna formligen studsar mot trädäcket. Vågorna piskar vattnet mot land. Vattnet svarar genom att skumma av ilska. En försmak av hösten ute i skärgården. Skönt att sitta i soffan, inta morgonte med sin älskling och bara vara åskådare.

Så fort det klarnar upp lite åker våra tretorn och seglarstövlar på. Med ett par plastkassar, en pensel och en kniv beger vi oss ut i skogen för att få lite frisk luft. Inte för att vi förväntar oss att hitta något, men ändå. Som ett barn på julafton jublar jag när jag ser den första svampen. En lite förväxt Karl-Johan, men ändå. Sedan ser jag en till och en till. Ja, skogen fullkomligt vimlar av läckra svampar. Till slut har vi två stora kassar svamp, mer eller mindre fin. Gissar att några smörsoppar, aspsoppar och någon björksopp också har smugit sig ner. Kikar lite i svampboken (som är alldeles för gammal). Kamraten upplyste oss om att det gäller att skaffa ny bok vart femte år, då nya rön om giftighet och lämplighet att äta kommer då och då. Nåja, det som ligger i påsarna det är saker jag är säker på. Svampexpert som vågar sig på alltför okända sorter är jag inte.

Svampen har fått en första rensning i skogen. Nu synas den i sömmarna och ytterligare några delar åker ner i komposten. Lite larver och annat oaptitligt ska bort. Vissa svampar har alldeles för trista rörlager som blir kladdiga i stekpannan. Bort med det också. All svamp får fräsa så att vätskan till stor del försvinner. Kvar har jag ca 4 liter stekt svamp. Den fördelas i portionsförpackningar. Frysen nästa.

En liten del av skörden gräddstuvas, serveras med ett par skivor fläskfilé. Godare smaker får jag leta efter.

3 kommentarer:

Krokofanten sa...

Vad härligt det låter med en dag i skogen! Jag blir så inspirerad och jätteglad när jag läser din blogg!
Tänkte prova lite skorpor och gurkinlägg kanske...

Kinna sa...

Härligt att kunna inspirera dig som bor i underbara Paris! Matens mecka, alla kockaffärer, marknader och annat smått och gott. Är så sugen på att ta en tur dit.

Oskar sa...

4 liter stekt svamp. Vilken skatt inför höstens middagar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...