25 september, 2006

Ibland blir det inte som man tänkt

Jag jublade över ingredi- ensen svart till cyberkock i september. Det skulle minsann inte bli en oliv. Jag tänkte i banorna svarta sesamfrön, svartpeppar, svartrot, svart tryffel, torkade svarta bönor när jag såg vad som skulle ingå i rätten men kvällen innan Olle och Nicoletta lade ut ingredienserna på Folkets mat hade jag utan att veta köpt svarta vaxbönor som jag var väldigt spänd på. Det skulle bli min aha-upplevelse. Kokta skulle de dekoreras med en gördel av morot eller bacon. Inget italienskt hade jag tänkt mig. Snopen kikade jag ner i kastrullen på bönorna. Nähä-upplevelse var det enda jag såg. De svarta vaxbönorna blev mörkt gröna efter någon minuts kokning. Fejkat svart kändes det som. Omstart i tanken och visst blev det en svart oliv. Jag fick krypa till korset. ;-) Se mitt bidrag nedan.

3 kommentarer:

karin sa...

Jag har odlat svarta eller blå bönor, så jag förstod på en gång vart det lutade när jag började läsa, fördelen är att när man plockar dem så är det lättare att se dem

Kinna sa...

Karin, Inte helt säker på vad du menar med att det är lättare att se dem. De kan väl inte behålla färgen eller hur?

Jessica sa...

Åh som med paprikor typ... Blåa/svarta och oranga paprikor blir urmesiga i färgen när man tillagar dem. Man måste behålla dom råa för att färgen ska bestå. Också en sån där snopen, nämen vad sjutton hände ögonblick när man stirrar ner i kastrullen och finner att det blåa nu är något mycket halvdaskigt och det oranga är, ja typ gult ;).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...