19 september, 2006

Delikata plommon

Glasburkar med skruvlock har ofta en gummiring på insidan av locket. Häll varm/het lag över frukten i burken och sätt på locket. Det blir undertryck i burken när lagen svalnar och burken fungerar som konserveringskärl för en kortare eller lite längre period.

Jubileum heter det stora mörka plommonet som vi använt till den här inläggningen, men många olika stora fasta plommon fungerar utmärkt till det här.


Plommon i konjak
plommon
2 ½ dl vatten
2 ½ dl socker
3 msk konjak


Lägg plommonen i hett vatten tills skalen spricker. Ta upp ur kastrullen. Dra av skalen, dela och kärna ur plommonen. Lägg på väl rengjorda, upphettade burkar. Koka ihop lagen och häll över plommonen. Serveras med lättvispad grädde, eller glasskula, en efterrättskaka (kan vara en skiva sockerkaka).


6 kommentarer:

Ilva sa...

Tack for att du paminde mig om att man kan gora sa har, det hade jag ju helt glomt bort! Och tack for tankar o kramar!

Jessica sa...

Patentglas är strålande uppfinning men jag sparar ekorremässigt på glasburkar också. Jag har kokat lingonsylt nu så att det räcker till nästa år!

Kinna sa...

aha, kallas det patentglas. Alltid lär man sig något nytt. Tack Jessica.

Krokofanten sa...

Min sambos farmor kommer från Agen och gör de mest gudomliga plommon i Armagnac. Tänkte faktiskt låta mig lockas att göra några burkar. Det värsta är att man "måste" vänta i 1-2 år för att det skall bli riktigt simmigt och gott...
:o(

Kinna sa...

Plommon i Argmagnac låter gudomligt. Det är säkert värt att vänta på. =)

Blomsterverkstad sa...

Jaaaa! Nu äntligen ska jag få till det. Har överflöd av plommor och har gått och funderat på svärmors underbara inlagda plommor länge. Det måste varit nåt sånt här! Tusen tusen tack för inspirationen, har kolat bara som snabbast och här verkar det finnas massa annat mumsigt också. Hilsen, Minna :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...