25 september, 2006

Cyberkocksbidrag

En under- skattad ingrediens är gelatin. Åhhhh såååå 70-tal tänker säkert någon och ser framför sig ananas i grönt gelé eller kanske den mumsiga ananasfromagen som alla ungarna slogs om vid söndagsmiddagen. Gelatin tycker jag är spännande i sin konsistens och ger en kul effekt. Att göra en gelatinspegel på ett fat med tunt skurna grönsaker eller ruta upp tunn vingele och lägga som mosaik kring ett par skivor gåslever är mycket elegant.

Inspirationen till den här rätten fick jag förra helgen då mamma Märtha och jag gjorde ett vingelé med jello som bas. Varianten med tomat har jag funderat på länge. Så mitt bidrag till cyberkockstävlingen är en förrätt på tomatgelé med kyckling och gräddfilssås. Låter kanske skumt, men blev hyfsat intressant. Avsikten var att den inte heller skulle kännas väldigt italiensk och förhoppningsvis lite otippad.

Den ingrediens som för några år sedan var en personlig aha-upplevelse är dock inte gelén utan sellerisaltet. Jag letade i mina gömmor efter det recept med kyckling som jag lagade då, men förgäves. Återskapade något som inte alls liknar originalet. Den skulle blivit krispigare, men jag kom inte ihåg hur den gjordes. Sötman i marinaden till kycklingen balanserar syran i tomaterna. Gräddfilssåsen binder ihop rätten som hade blivit för ofestligt smal utan annars. Ganska fort gick det att göra. Tomatgelén stelnade medan kycklingen marinerade och garnityret förbereddes. Sedan tog kycklingen någon minut i ugnen. Inte särskilt komplicerat fast det kanske ser så ut.

Läs mer om cyberkocken september och andra bidrag på Folkets mat. Ingredienser som skulle ingå var soltorkade tomater, basilika, kyckling och något svart.


Tomatgelé
(4 pers)
4 blad gelatin (1 blad per dl juice)
4 dl tomatjuice
½-1msk citronsaft
½ kryddmått sellerisalt
salt
vitpeppar

Kyckling
2 kycklingfiléer
2 msk farinsocker
2 tsk rödvinsvinäger
2 krm sellerisalt (ta gärna mera)

Gräddfilssås
1 dl gräddfil
2 msk majonnäs
2 torkade tomater
rejält med basilikablad

Garnering
rostade sesamfrön
basilikablad
4 svarta oliver

Lägg gelatinbladen i rikligt med kallt vatten. Blanda tomatjuicen med citronsaft och sellerisalt. Smaka av med peppar och vanligt salt. Krama ur gelatinbladen. Lägg dem i en kastrull och smält dem över svag värme. Blanda ner gelatinet i tomatjuicen och häll blandningen i portionsformar eller en vattensköljd kransform. Ställ den kallt att stelna 1-2 timmar.
Strimla kycklingen ganska fint. Blanda ihop farinsocker, vinäger och sellerisalt till en marinad. Lägg i kycklingen ca 1 timme. Sätt på grillen på ugnen. Gör gräddfilssåsen, tillsätt strimlade tomater och basilikablad. Skär oliverna i strimlor.
Lägg ut kycklingen på ett bakplåtspapper i teflon eller direkt på plåten. Grilla dem någon minut högt upp i ugnen. Doppa formarna med tomatgelén hastigt i hett vatten. Lossa försiktigt vid kanterna och stjälp upp på tallrikar. Arrangera kycklingen då den inte är alltför varm. Lägg oliven som en blomma på gelén. Gräddfilssåsen klickas direkt på tallriken eller ställs i en mindre skål bredvid. Strö rostade sesamfrön över kycklingen.

3 kommentarer:

karin sa...

Jag hör till de suspekta typerna som gillar aladåber och sånt. Jag har dessutom något 80-talsminne med tomatgelé som man gjorde i kransform och hade brysselkål inuti, låter som vegetariskt julbord.

Kinna sa...

Vegetariskt julbord var väl inte helt min tanke. Blir lite full i skratt över associationen. Har fått höra att man i Danmark serverar tomatelé. Du som bor över sundet, stämmer det?

Anonym sa...

vet du var man kan hitta sellerisalt? Förut fanns ju det att köpa i vanliga mataffären men det finns aldrig längre. Min man älskar sellerisalt till pasta :S

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...