31 augusti, 2006

Vardagsefterrätt på äpple

En riktigt enkel men ändå väldigt god efterrätt. För att göra det riktigt lätt, servera med marsansås, vaniljvisp eller något annat halvfabrikat. Alla kan ju inte vara matfantaster som undertecknad. Klart att man ska göra det lätt för sig. Äpplet går att göra iordning i en handvändning. Det behöver ju inte ens skalas.

Stekta äpplen i ugn
1-2 äpplen per person
Ströbröd
Sirap eller socker
Smör eller margarin
Kanel eller hackade nötter

Kärna ur äpplen med en äppelpipare. Ställ dem i en ugnsfast form. Fyll i hålet med en stav av margarin, ströbröd, kanel eller hackade nötter, sirap eller socker. Grädda i 200°C i ca 20 min eller tills äpplena är mjuka. Servera med vispad grädde, glass eller något av förslagen ovan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gjorde som det stod, kärnade ut äpplena och hällde i sirap, ströbröd och kanel. Tyvärr hade jag enbart flytande margarin och det kan ha varit en av orskerna, för när jag tillsatt allt rann det ut underifrån. Jag tog då och satt in en "plugg" under. Pluggen var en bit av den urkärnade äpplet.

Kinna sa...

Det brukar rinna ut när det gräddas, men det var ju smart att sätta in en plugg i botten. Hoppas det smakade gott.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...