20 augusti, 2006

Sagosoppa

Sagosoppa handlar inte om några sagor men trodde jag drömde när jag fick syn på en liten, liten papperspåse med sagogryn. Återupplivade ett gammalt efterrättsminne från barndomen. Grynen blir geleaktiga och glider mot tänderna. Meningarna gick isär om konsistensen var god eller inte. Mig faller den i smaken, inte bara av nostalgiska skäl.

Kommer från en palm
Sagosoppa är en saftsoppa och ursprungligen kom sagogryn från indonesiska palmer. Idag framställs sagogrynen av tapioka, stärkelsegryn som utvinns ur maniok (kassava). "Sagosoppa nämns tidigast i hovförtäringens räkenskaper 1738" skriver Jan-Öjvind Swahn i sin Mathistorisk uppslagsbok. Den variant jag köpte är tillverkad av potatisstärkelse och inget mer exotiskt än så.

Röd sagosoppa
3/4 l vatten
1/2 l saft blandas och får koka upp. Tillsätt 50 g sagogryn samt vattenlagda russin och en kanelstång. Låt koka 7 minuter tills grynen är klara. Smaksätt eventuellt med mera socker.

3 kommentarer:

Asfaltblomma sa...

Som barn åt jag mycket av den sorten, men får de vara röda nu?

Kinna sa...

Christina, nej de är inte röda längre. Saften ger färgen till soppan.

Kristina sa...

Sån här åts det mycket när jag var liten. Tror att min mamma fortfarande gör sagosoppa ibland. Själv har jag dock svårt för konsistensen numera. Kul att du skriver om en sån här rätt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...