21 augusti, 2006

Äpplet faller inte långt

Svenska äpplen är speciella. De har tunnare skal än många importerade äpplen samtidigt som mycket god doft och arom. Läs lite mer på SvD om hur bra den svenska äppelskörden blir i år. Enligt artikeln sker besprutning endast när det behövs, t ex mot svampangrepp, vilket jag tycker låter tilltalande. Alltså ingen besprutning i tid och otid.

Ett slag för det svenska
Jag gillar att köpa svenskt när det är säsong då oftast näringsinnehållet är på topp. Vilka fler argument för svenskt finns tänker du kanske och några till kan jag räkna upp. Förutom att frukten är mogen och näringsinnehållet bör vara bra tänker jag på att frukten/varan inte behöver fraktas så långt vilket minskar miljöutsläpp. Sedan att det skapar sysselsättning inom landet i flera led är inte heller fel. En fransk bonde som jag talade med i höstas sade att han skapade jobb i sex led. Inte bör det vara färre led i Sverige om man funderar lite?

Håll utkik under veckan för jag kommer att publicera ett par goda äppelkakor som jag gjorde i helgen. Transparent Blanche är äpplet som är moget först. Hög syra och krispig konsistens.

7 kommentarer:

Mollly sa...

Jag väntar på dina äppelrecept! Jag har inte gjort några äppelkakor ännu i år, men började känna mig sugen i helgen. De hör liksom hösten till! Mums. Våra börjar bli mogna nu också, fast det är ett stort bortfall. Många äpplen har mögel och blivit ätna i. Usch!

Kinna sa...

Tjingaling. Äppelkakor kommer snart.

Brazilian Linda sa...

Här så är det godaste äpplena faktiskt Gala äpplena från Argentina. Det är absolut inget fel på äpplena här men ska man ha det godaste gott så ska man engligt mig välja Gala äpplen. Ser också framemot goda äppelrecept.. äpple är såå gott att baka med! :) Jag höll nästan på att göra äpplesconesigår men hindrade mig i sista minuten.. :)

Kinna sa...

Gala låter gott. Tycker att vi har för lite koll och framförallt har vi slutat känna efter om det är gott eller ej. Tänk på tomaterna om vintern som inte smakar något alls, vi köper dem ändå. Varför undrar jag?

Xtian sa...

Fanns sjukt bra äppelrecept i Elle Mat o Vin. Eller nja, sjukt bra...men ett par äppel/nöt-galletter som såg ut att smaka mumma.

karin sa...

Jag köpte Transparente Blanche i onsdags när jag var i Kivik och väntar nu på min favorit; Discovery och sen blir det Aroma och Ingrid Marie, Gravenstein och sen ivår så kommer även jag att köpa Royal gala...

Kinna sa...

Karin du har koll på vilka sorter man ska ha. Jag måste lära mig mer. Kivik är ett paradis(äpple).

Xtian - äppelgaletter låter som något för mig. Jag är sjukt förtjust i nötter.

Molly - det kommer ett imorgon.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...