29 augusti, 2006

Äppelhistoria

Inte underligt att det finns många fina äppelrecept i mormors bok. Vi hade äppelodling i Skillinge fram till jag flyttade hemifrån berättar mamma, något som jag inte alls visste. Men, fortsätter hon, när kilopriset gick ner till 10 öre kilot då lade vi av och tog bort hela odlingen. Varje liten by hade sitt eget musteri och vi åkte med våra äpplen till Örnahusen. Det är därför det finns massor av halvlitersflaskor ute på logen som vi ska göra oss av med. Då drar jag mig själv till minnes hur vi packade bilen full med äpplen (i Östergötland) och åkte för att få dem mustade. Det var alltså ingen tillfällighet. Jaha, tänker jag, inte nog med att det är roligt att läsa mormors handskrivna receptbok, jag upptäcker mer och mer om min familj också, sånt som jag inte redan visste. Det är såååå spännande!

Äppelknytena verkade lite enkla, nästan simpla utan fyllning, men det räcker gott och väl med deghöljet för att göra äpplet rättvisa. En fin vaniljsås är god till.

Äppelknyte (Mor Ebbas, Hildesborg)
(8 pers)
8 medelstora äpplen
6 dl vatten
1 ½ dl socker
170 g smör
280 g mjöl
2 äggulor
1 msk sur grädde
2 msk socker
1 msk rom

Äpplen skalas, urkärnas, kokas i sockerlag. Smör, mjöl, gulor, grädde, socker och rom arbetas tillsammans på en gång på bakbordet. Ligger vila 1 timme. Kavla därefter ut degen och skäre i fyrkantiga bitar efter äpplenas storlek. Lägg äpplena på degen, som formas till ett knyte. Degresterna kan sporras ut till blad som fästes på knytet. Bakas i 150-175°C i ca ½ tim. Serveras med vaniljsås.

Fin vaniljsås
(4 pers)
3 dl tunn grädde
½ vaniljstång
1 ½ msk socker
4 äggulor
2 dl tjock grädde

Vaniljstången rispas upp efter längden, så att mesta möjliga smak kan dras ut. Den tunna grädden kokas upp tillsammans med vaniljen och sockret. Kastrullen lyftes av och grädden får stå, till den fått tillräcklig vaniljsmak. En äggula i sänder vispas i, och såsen sättes åter på spisen att under vispning sjuda, till s den blir lagom tjock. Fortsätt vispa tills såsen är kall. Vaniljstången tas ur och den övriga grädden vispas till hårt skum och nedröres i den kalla såsen. Vaniljstång går att ersätta med vaniljsocker.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...