11 augusti, 2006

Oväntat besök

På bilden ser du Friarbullar och Bakpulverbröd. Båda snabba att ta till när fikabrödet tryter och besökare står i farstun. Bakpulverbrödet fick vi ganska ofta som barn och jag tycker om den lite torra konsistensen. Olika fyllningar gör att den går att variera och förnya. Min favorit är syltade apelsinskal, suckat och russin på en gång.

Bakpulverbröd
125 g margarin
1 ½ dl socker
1 ägg
7 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 dl grädde eller mjölk, söt eller sur
mandel
pärlsocker

Rör margarin och socker. Sätt till ägg. Sikta och blanda ner mjöl och bakpulver. Rör ner vätskan och blanda mycket lätt. Klicka ut smeten i form av längder eller krans på bakplåtspapper. Strö hackad eller flaga mandel och pärlsocker över. Variant av kakan är att blanda i suckat och syltade apelsinskal eller russin, valnötter. Grädda i 225-250°C.

Friarbullarna serverades på söndagsförmiddagarna när mamma Märtha gick på lanthushållsskolan, Brogård i Uppsala. Jag kan tänka mig att studenterna gick upp många kilon när de gick där några år och det får mig att minnas när jag själv gick en termin på hushållskola. Vi lagade mat och framförallt godsaker hela tiden, både på lektionerna och fritiden. Några extra kilon hade jag definitivt med mig vid jultid när jag reste därifrån men kul var det och en hel del lärde vi oss.

Friarbullar (Brogård)
(18 st)
75 g smör
1 ½ dl socker
¾ dl vispgrädde
¾ dl mjölk
4 ½ dl mjöl
1 tsk hjorthornsalt

Rör smör och socker pösigt, tillsätt grädde och mjölk. Blanda mjöl, hjorthornsalt och rör ned det. Skeda upp i klickar på smord plåt. Grädda 10-12 min i 200°C. De ska flyta ut lite.

Recepten kommer från vår bok I mormors berså.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...