23 augusti, 2006

Lokalt bär var det här

Allt mognar på en gång och det är årets stressigaste tid om man vill frysa, sylta, safta och konservera. Underbart att botanisera och testa olika recept när frukten är billig eller kanske t o m gratis direkt från trädgården. Det gäller att odla saker som mognar olika, t ex sommarhallon och hösthallon för att hänga med (om man har en trädgård förstås).

Brunbär
Körsbäret som är använt i kakan heter brunbär och växer vilt i Östergötland. Tror knappt att det växer på fler ställen i vårt avlånga land. Mörkbrunt, nästan svart, ganska litet och syrligt. Det tar sin runda tid att kärna ur men om man sitter i köket, pratar och kärnar ur går det. I helgen kärnade vi tillsammans ur 15 kg. Varför så mycket kan man ju undra? Jo, träden ger inte bär varje år och som bekant - den som spar han har. På Klefstad lägger in för ett par år framåt.

Receptet kommer från mormor i familjen när jag var Au Pair utanför Düsseldorf och är en slags smulpaj. Bild gick inte att ladda trots flera försök. Lägger upp så snart det går.

Streusel-Kirchen tysk körsbärskaka
(12 bitar)
Till botten
100 g margarin
100 g socker
1 ägg
1 msk vaniljsocker
170 g mjöl
1 tsk bakpulver
7 ½ dl körsbär med kärnor eller 5 dl urkärnade bär
Strössel
150 g margarin
150 g socker
1 msk vaniljsocker
300 g vetemjöl

Rör margarin och socker pösigt, tillsätt ägg, vaniljsocker och mjöl. Bred ut i en form med löstagbar botten och tryck upp deg mot kanterna i formen. Ställ en bred kant av folie längs formens sidor för att hålla degen på plats under gräddningen. Förgrädda pajskalet i 200°C ca 12 min eller till den fått färg. Kärna ur körsbären och lägg på botten. Finfördela margarin i socker, vaniljsocker och vetemjöl. Häll över körsbären. Grädda på 150-175°C ca 25 minuter. Servera med löst vispad grädde.


Tips! För att kärna ur på lättaste sätt tar jag ett gem och gör en ögla av det eller en stor hårnål med ögla. Med öglan drar jag ut kärnan ur körsbäret.

3 kommentarer:

karin sa...

Jag jobbade i Tyskland en sommar bla på café och kommer ihåg streusel kuchen även om det var fler andra kakor som blev favoriter som käsekuchen och Mohnkuchen ( vallmo ), som jag faktiskt någonstans har recept på

Kinna sa...

Käsekuchen är min favorit också men jag skulle behöva veta vad jag byter Käsekuchenhilfe och vanillepuddingpulver mot. Vet du det skulle jag ge dig en kram om du var här. Mohnkuchen gillar jag också men har inte något eget recept. Har du?

Ulrika sa...

Jag har upptäckt att oliv-urkärnaren fungerar alldeles utmärkt även på körsbär! Gem har jag aldrig provat - det kanske fungerar ännu bättre. Får testa nästa gång.

Receptet låter smaskigt, det får jag prova (på köpta körsbär dock).

Min tyska svägerska har vänligen delat med sig av sin familjs strösselkakerecept, men där hade hon bytt ut vaniljpuddingpulvret mot vanligt vaniljsåspulver. Mängden är jag inte säker på hur hon räknade ut. Men där var det mandariner som frukt. Mums det också.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...