04 augusti, 2006

Bara bruna bullar

Det här brödet gör jag ofta. En bulle är precis lagom till frukost för att bli mätt, iallfall blir jag det. Har jag en sallad med till lunchlådan är bullen ett utmärkt ackompanjemang. Tips är att frysa bullarna direkt när de är helt svala och ta upp och värma när de ska ätas. Känslan är nygräddade bullar varje gång.

Ursprungligen kommer receptet från en mattidning, skulle tro Allt om Mat. Brödet kavlas och kakor tas ur med stora runda mått ca 15 cm i diameter enligt ursprungsbeskrivningen. Receptet har undergått viss rationalisering då utbakningssättet tar lång tid istället bakar jag bullar. Pröva med den lilla mängden mjöl först. Degen blir visserligen lös, men resultatet, mjuka inte torra bullar lönar sig verkligen. Lite kladd i början kan du säkert stå ut med.

Karins Bröd
(ca 50 bullar)
Dag 1:
1 l kokande vatten
2 dl rågkross, 100 g
2 dl vetekross, 100 g
8 dl extra grovt rågmjöl, 440 g

Dag 2:
50 g smör
5 dl mjölk
100 g jäst
2 msk brödkryddor (anis och fänkål)
1 dl sirap
2 tsk salt
1,5-1,8 l matbrödsmjöl av vete eller lantvetemjöl, 1,3 kg (jag tar vanligt vetemjöl)

Dag 1: Häll vattnet över mjöl och kross, låt stå över natten. Dag 2: Smält smöret och blanda med mjölken. Värm till fingervarmt. Finfördela jästen och lös i vätskan. Slå alltsammans över degen som stått över natten. Blanda i övriga ingredienser. Arbeta väl. Jäs 45 minuter under bakduk. Knåda och dela upp i fyra delar. Dela i mindre bitar och rulla bullar. Lägg på plåt och jäs ytterligare 30 minuter under bakduk. Grädda i mitten av ugnen i 250°C ca 10 minuter.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...