25 juli, 2006

Specialitet från Tropea - rödlöksglass

Min kamrat Karin gästbloggar hos mig om underbara Kalabrien. Det verkar inte gå någon nöd på henne när man ser bilderna och läser det här:

I syditalien är turismen under stark tillvaxt och en viktig inkomstkälla även om jordbruket fortfarande dominerar. En råvara som marknadsförs hårdare än alla andra är rödlök 'la cipolla rossa'. Säljs overallt, kilovis i stånd längs vägen eller styckvis i butik, ibland i en fotbolls storlek.

I det kalabresiska köket används rödlöken till det mesta: i pasta, på pizza, i sallad etc. Det görs rödlöksmarmelad och Tonino i Tropeas gamla stad tillverkar till och med rödlöksglass. Han säger själv att han är lite galen men eftersom man bara lever en gång måste man prova på allt. Den inställningen har även fått honom att göra glass på andra kalabersiska specialiteter som 'nduja' - en kryddstark korv smaksatt med chili och vitlok.


Rödlöksglassen smakar milt av lök men gav atminstone inte mig någon mersmak. Jag undrar om inte denna nyskapande glass mest ar ett PR-trick för att locka tursiter till just Toninos glassbar. Och det verkar fungera. Det är en strykande åtgang på det 30-tal smaker som utgör det mer traditionella sortimentet. Stracciatellan och pannacottan var underbara och smakade precis som italiensk glass ska.

4 kommentarer:

Maria sa...

Åååh, jag MÅSTE åka tillbaka till Italien! (fast rödlöksglass låter ju inte så vidare gott)

Max sa...

Eh, glass på lök och korv? Nä vänta här nu... :)

karin sa...

Jag har faktiskt smakat glass på morötter och på ärtor, jag fick tom receptet som jag för länge sedan förpassat till runda arkivet.
Sen hade jag en elev en gång som gjorde tomatsorbet. Vad jag kommer ihåg så var det spiskummin i och den serverades som förrätt, jag har inte heller det receptet kvar. Har precis ätit hemgjord jordgubbssorbet. Det receptet har jag!

Maggan sa...

Vet du vad! Jag har hittat ett recept på Couscous och kanske platsar det in i det kulinariska biblioteket.

http://www.revver.com/video/41097

Njut av den
M.v.h
Maggan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...