20 juli, 2006

Pikant låda

I Skillinge ser jag till att köpa strömming så fort jag kan. Fredrik retar mig (internt skämt) då jag någongång sagt att man bara kan få riktigt färskt fisk härnere. I Stockholm är det inte samma sak...eller?

Tyckte att strömmingslådan verkade god och resultatet lät inte vänta på sig. Den hade en pikant smak och var mycket läcker kall dagen efter också. Fest på rest.

Receptet kommer från min mormor. Jag kunde se att det användes på Märthas matlagningskurs 1974. Spännande att kika igenom det hon gjorde då och upptäcka att mycket är gott och samtidigt enkelt. Inte fett heller som en del kan tycka att den gammaldags hushållningen är. På bilden ser du både mormors gamla skål, duk och underlägg. Nu får jag sluta tjata. ;-)

Pikant strömmingslåda (Mor Ebba)
(4 pers)
½ kg rensad strömming
3 msk tomatpuré
3-4 msk vinäger
1 ½ tsk salt
1 tsk dillfrön eller färsk klippt dill
1 tsk margarin

Blanda tomatpuré med vinäger, salt och stötta dillfrön eller klippt dill. Smörj en ugnsfast form. Skölj och torka den rensade strömmingen. Rulla den med skinnsidan inåt. Lägg efterhand strömmingsrullarna i den smorda formen. Häll såsen över och peta ner den mellan rullarna. Grädda lådan ca 25 min i 225°C. Servera med kokt potatis.

5 kommentarer:

elina sa...

jag som hade den stora förmånen att bli bjuden på denna pikanta förrätt kan säga att den var otroligt god..!

liksom pistageglassen med (mina) fikon. visst var det en bra idé med pistage och fikon.. :)

så tack för maten!

karin sa...

Mina föräldrar som bor lite längre norr ut än Skillinge vägrar köpa "strömming" här nere. Så när mammas bror kommer och hälsar på från Katrineholm , har de alltid "riktig" strömming med sig. Sen tar de med sig andra saker hem ( förutom Tysklands shoppingen ) som lammkött från Haväng som de hävdar att de inte kan få tag på något liknande däruppe

Kinna sa...

Elina, det var en ynnest att ha dig som gäst.

Karin, varför vill de inte köpa strömmingen. Tycker de att det är något fel på den? Lamköttet från Haväng fick jag rekommenderat häromkvällen och ska snart pila dit och köpa lite.

karin sa...

De gör skillnad på strömming och sill, sillen är större och inte lika fin smak som den mindre strömmingen. Själv avstår jag glatt från båda delarna.
Havängslamm åt jag grillat i lördags, mums!

Kinna sa...

Hoppsan, lamkött istället för lammkött...hi, hi.

Karin, du har helt rätt att storleken är olika, men det är samma art har jag läst. Smaken blir olik när man röker dem. De små är mera smakrika rökta. I sillinläggningar mm gör det inte så stor skillnad tycker jag.

ska svänga förbi Haväng och kolla in lammet. I Kivik nere vid hamnen lär det går att köpa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...