31 juli, 2006

Här dansar Herr Gurka...

...både vals och mazurka grön är Herr Gurka grön är hans bror båda har strumpor ingen har skor. Visst är den härlig, barnramsan. Gurkorna är skönt gröna och det doftar gott av dill och ättika i köket.

När jag precis träffat Fredrik, min sambo, frågade jag om jag skulle lägga in lite gurkor. Han menade att det inte var viktigt då köpta gurkor är lika goda. Envis som jag är gjorde jag ändå lite gurkor och jag tror inte att jag någonsin sett ett par gurkburkar försvinna så fort. Året därpå lade jag in 5 kg för 2 personer. Gurkorna är fantastiskt goda på en leverpastejmacka men också i en potatis- eller en rödbetssallad. Om det finns plats i kylen kan man med fördel lägga gurkorna i större plastburkar t ex gamla glass- eller godisburkar för att gurkorna krymper och resultatet blir bättre i en större burk.

Ca 4 kg gurkor blev lagom med 1 1/2 sats av lagen nedan.

Ingas skivade gurkor (Inga är min moster)
Lag:
1 l vatten
4 grader 25 %ig ättika
1 ½ kg socker
¾ dl salt
Koka upp vattnet, tillsätt ättika, socker och salt. Rör tills sockret löst sig.

Västeråsgurka
Gult senapsfrö
Pepparrot
Dillkronor
Atamon (konserveringsmedel)
Doppa dillkronorna i kokande vatten för att desinficera den.

Tvätta gurkorna noga, skiva dem i 5 mm tjocka skivor. Varva gurkor, senapsfrö, dillkrona och pepparrot i burkar. Försök pressa ihop innehållet för gurkan krymper av lagen. Häll på lagen, atamon och förslut burkarna.


*Rim av Lennart Hellsing

3 kommentarer:

Stickbloggen sa...

Så vackert det är med fyllda burkar med inlagda godsaker!

Kinna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Kinna sa...

Shit happens, det ska vara 4 grader ättika och inte 4 grader celsius. Sorry, jag har ändrat till rätt i receptet. =)

Tack Monika. Det var den enda bilden av ca 20 st som var riktigt bra, men skam den som ger sig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...