04 juli, 2006

Grundlurad

Birger, min pappa, frågade om det fanns något mer kvar av salladen från kvällen före. Menar du paprika- och champinjon salladen? Märtha log lite i smyg. Birger halvt förnärmad halvt förvånad: "Hur kunde du bjuda på den när du vet att jag inte gillar paprika?"

Hur han kunde missa paprikan är mig en gåta men jag kan inte komma ihåg att vi någonsin ätit salladen någon mer gång. Premiär alltså och den var lagom kvällsmat en varm sommarkväll. Dekor är några salviablommor.

Paprika och champinjonsallad (Märtha)
(4 pers)
1 röd paprika
1 grön paprika
1 dl vitkål
200 g champinjoner
2 tomater
1 huvud isbergssallad
100 g bacon
1 msk riven pepparrot
vinägersås
1 del vinäger
3 delar olja
salt
peppar
Strimpla paprika, vitkål och isbergssallad. Skär champinjonerna i skivor och förstek något. Tomaterna skärs i skivor. Bacon skärs i strimlor och bräckes. Pepparroten rives. Alltihop blandas eller läggs upp i små grupper på ett fat och blandas när man ska äta. Skaka ihop en vinägersås.

3 kommentarer:

Milda Matilda sa...

Vad härligt det låter med allt matlagande. Jag som aldrig har lust att ställa mig i köket. Men nu blir jag hungrig!

Milda Matilda sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Kinna sa...

Du har säkert andra saker som är minst lika engagerande. Min grej är att laga mat, men det ska vara enkelt de flesta dagarna i veckan. Kul att du blir hungrig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...