19 juli, 2006

Bärens Rolls Royce

Världens mest häftiga bär växer nära magasinet på Klefstad (och på många andra ställen i världen förstås). Det är mullbär och först nu har vi fått en riktigt stor skörd, säkert mer än 20 liter. Bären mognar efterhand och både svarta, röda och vita trillar ner i skålen. Av dem kokas en maffig sylt där bären först kokas upp. Till ca 1 kg bärmassa tillsätts sedan ca 200-300 g socker och en aning citronsyra för att få lite sting. Godare sylt får jag leta efter. Dag efter dag har vi skördat från den ovanliga, höga busken som mest finns på Gotland när vi är på våra breddgrader.

Fruntimmersveckan fortsätter med mullbärsefterrättDagens namnsdagsbarn är Sara och till henne tillägnas en läcker bärefterrätt. Det är Märthas egen idé att använda mullbären så här och vi höll på att föräta oss häromkvällen så gott var det. Blanda skivade jordgubbar, hallon och mullbär. Servera med socker och grädde. Fick nypa mig själv för himmelriket kändes rätt nära, matmässigt sett.

5 kommentarer:

Qi sa...

Gud vad gott det låter!

Anonym sa...

Efterrätten lät ljuvligt god!

Själv får jag hålla tillgodo med mitt ljus som iallafall doftar mullbär!

För här uppe i Norrbotten växer mig veterligt inga mullbär.


Mvh/
Veronica

Kinna sa...

Mullbär är ovanliga i Sverige och växer på få ställen (t ex Gotland). Vi har tur att ha en skyddad zon där de verkar trivas.

Det finns inte så mycket att ersätta dem med, kanske kan man hitta lite frusna björnbär istället för mullbären. Bären är ju inte mogna samtidigt vilket är vitsen med blandningen.

=)

Anonym sa...

Hej!

När jag var yngre hade vi ett mullbär träd hemma, som jag brukade gotta mig mycket med. Men sedan jag flytade till Sverige för 20 år sedan har jag inte fått möjlighet att smaka på dessa bär. Vet du vart man kan få tag på plantan eller vart man kan köpa bären?

Mvh, Sahar

Kinna sa...

Hej Sahar!
Bor du nära Linköping kan du ringa min mamma och höra om hon har några kvar att sälja, kontakt under www.klefstadgard.com. Bor du på Gotland borde de gå att få tag på där.
Vill du odla ett träd själv kanske Flyinge Plantskola kan sälja ett träd till dig. Lycka till!

Kinna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...