06 juni, 2006

Rabarberkaka

Inte dum alls den här kakan. Receptet har säkert legat 30 år i min lilla svarta bok med recept. Jag har aldrig provat det. Min tanke är att laga så många av de gamla sparade recepten som möjligt. Se om de stämmer och om de är goda. En spännande resa i tiden och minnet. Det här var definitivt ett bra recept som var värt att spara. Jag reagerade på den höga sockermängden, men den krävs för att rabarbern inte ska bli outhärdligt sur.

Rabarberkaka (Eva i Bankekind)
(4-6 pers)
Ca 500 g rabarber
1 ½ dl socker
2 msk potatismjöl
1 msk smör
½ dl kokande vatten
1 ägg
1 dl socker
1 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Rabarberna i bitar varvas med socker och potatismjöl. Koka upp smör och vatten. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt smör, vatten, mjöl och bakpulver. Häll smeten över rabarbern. Grädda 175 grader ca 40-50 min. Det ska inte rinna om rabarberna grädda i så fall längre. God med vaniljsås till.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Stämmer det med 1 msk smör?

undrar,
Eva

Kinna sa...

Hej Eva! Tack för att du kollar, ja det stämmer. Min kaka bra, men det är klart att man kan prova mer eller mindre om man vill. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...