16 juni, 2006

Puttifrånkorvar - inte vilka korvar som helst

Korvar som även på behörigt avstånd från bryggan signalerar hav och salta vindar. Segelbåt har jag tyvärr blandade känslor för då jag blir gräsligt sjösjuk. Åksjukepiller är ett måste. Mindre båt som tuffar fram för motor går mycket bättre.

En landkrabbas utmaning
Skärgården är något speciellt och jag som är en boren landkrabba har också fått lära mig vad det kan innebära att ta båten till ytterskärgården, tälta, leva friluftsliv, bada naken och förhålla sig till naturen på ett sätt som jag inte växt upp med. Att packa och planera inför ett par dagar med kylväska, gasolkök och enkla redskap är kul och något som utmanar tanken utöver det vanliga.

Franska barn
I sommar får jag besök av mina syskonbarn som bor i Frankrike. Jag ser verkligen fram emot att få ge dem några upplevelser under någon vecka som de kan tänka sig att hälsa på sin moster i Sverige. Matglada killar är det som gillar blåbärskräm och hålkaka men ställer sig skeptiska till sill.


På landbacken i Skärgården äter vi ofta den klassiska rätten Parisare, som jag tagit direkt till mitt hjärta. En rätt som jag tror även kan falla fransoserna i smaken.

Parisare
(4 pers)
400-500 g köttfärs
2 stora lökar
salt
socker
4 ägg
4 skivor franskbröd

Skiva och bryn löken på hög värme. Den ska få mycket färg. När den är brun och glansig tillsätts vatten som får koka in. Låt steka medan övriga ingredienser förbereds. Tillsätt vatten efter hand för att få löken simmig. Smaka av med socker och salt. Forma köttet till fyra köttfärsbiffar. Salta, peppra och stek dem. Först på hög värme för en fin stekyta sedan på lägre värme för att få köttet genomstekt. Rosta bröd, stek ägg när köttet och löken är klara. Lägg upp på en tallrik med brödet underst, därefter köttfärsbiffen, rikligt med lök och överst det stekta ägget. HP-sås smakar gott till.

3 kommentarer:

Qi sa...

Puttifrånkorvar - vilket underbart ord!

Kinna sa...

Visst är det!

Sivan sa...

Det här låter också gott!Ska prova det också!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...