28 juni, 2006

Livets vatten har vänt vid ekvatorn

Många historier finns om hur linjeakvaviten kom till, en del mer fantasifulla än andra. En av de mest sanningsenliga är nog att sjömännen på ett skepp glömde öppna ett ekfat med akvavit som hade varit nere kring ekvatorn och vänt, vid "linjen". När skeppet kom tillbaka i hamn befanns smaken som rikare och fylligare på den akvaviten som varit ute och rest. Ingen direkt försäljningssucce när den kom då den var/är dyr. Säljs idag endast i Norge. Vi hade turen att ha några norrmän med oss i midsomras som tagit med ett par flaskor. Smaken på snapsen var rund och fyllig. Källa: historien hittade jag på Gastrocorner.dk

Aqua vitae - livets vatten
Akvavit är enligt
systembolaget uppslagsbok namnskyddad sprit och ska i huvudsak smaksättas med kummin och/eller dill. All annan smaksatt sprit benämns brännvin.

Krydda eget brännvin
Krydda eget brännvin med färska örter som strandmalört eller johannesört, bär (t ex hallon, svarta vinbär, körsbär) eller kryddor som kummin, anis eller blanda med ingefära, en bit vanilj. Som alltid är det fantasin som sätter begränsningen. Häll sprit över "kryddan" och låt stå några veckor, sila av spriten och blanda ut med mera rent brännvin till lagom styrka. Sprit med bär blir inte söt utan får bara god smak, t ex en hallonsnaps. Blandas socker i och det blir en god likör.

9 kommentarer:

Clivia sa...

*gnolar*
men utav akvavit, människan till kropp och själ blir oskuldsfull och vit...

Kinna sa...

*gnolar" internationalen

Mera brännvin i glasen,
mera glas på vårt bord,
mera bord på kalasen,
mer kalas på vår jord.

Mera jordar med måne,
mera månar i mars,
mera marscher till Skåne,
mera Skåne, Gud bevars, bevars, bevars!

BeRKA sa...

Om man inte är ute efter de finaste sorterna, så kan man kanske nöja sig med nr 59 på bolaget:
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=59

Kinna sa...

Tack för tipset Berka. Jag läste under systemets info att det inte fanns att köpa. Man ska inte tro allt man läser på webben alltså.

Anonym sa...

Hej Kinna!

Jag håller på och rekar inför ett radioprogram om att husmorsidealet borde vara på väg tillbaka - även i köket alltså, och även bland folk i 20-årsåldern. Det är ju flera år sen som jättemuffinsen slängdes ut och ersattes av småkakor, och om man tänker i termer av mode och inredning så är vi väl redan där. Men det jag undrar är vart sjutton man ska vända sig om man vill lära sig laga dillkött och sy tvistsöm, på institution alltså och inte av farmor. Lyckas inte hitta en enda hushållsskola. Jag såg att du nämnde Apelrydsskolan, som ju inte finns kvar i dess gamla form - men vet du kanske nån annan? Folkhögskola, kvällskurs...jag tar tacksamt emot alla tips!

Hälsningar Ulrika Lindqvist på P3, tel 08-784 26 29 el ulrika.lindqvist@sr.se

marie sa...

Vi köper Linie i Danmark... godaste snapsen helt klart.

Brazilian Linda sa...

Hej hej, Fick en inbjudan av Anne att leka lite, så nu bjuder jag vidare och hoppas du nappar :)

You¨ve just been tagged!
Gå till min sida så får du se.. :)

Cecilia sa...

Häpp- och jag har köpt Linie i både New York och Houston :-). Lättare att hitta än svenska snapsar (om man inte tycker om Absolut för den finns det massor av). Jag och min portugisiske man gillar Linie men allra, allra godast är min morbrors snaps smaksatt med enbär. Fast den exporteras inte drickes bara på plats i Uppsala.

Kinna sa...

Cecilia - enbär har jag aldrig provat men det är ju en klassisk krydda i gin och låter gott. Har han några knep eller är det samma förfaringssätt som mitt enkla?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...